Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1287 ggr
Coturnix
2012-10-18 01:16

"Klimatkompensera"

Ett "begrepp" som jag noterade när jag lyssnade på ett inslag i radion, i morse. Det talades om "eko" hotell och miljöcertifiering av resor och turism…
Till exempel så  sades det att man mycket väl kunde resa till fjärran land med flygplan några gånger per år om man "miljökompenserade" på annat sätt …?!

Ja om du är duktig på att sortera sopor och cykla i stället för att ta bilen…eller

Apropå just det här med metangas och ditt eget "avtryck" på miljön…och vilken mat du väljer att äta,  tänker jag…

hm, kan jag kanske äta naturbeteskött, ägg, smör, ekologiska ovanjordsgrönsaker och kokosfett om jag "miljökompenserar" genom att inte ha någon häst? Och dessutom inte flyga någonstans? Och sortera sopor,
kan det räcka som "miljökompensation" till att jag inte vill äta vetemjöl, konstgjorda margariner, sojabönor, frukt, rotfrukter och socker?

Annons:
[drummer]
2012-10-19 02:16
#1

Du kan väl alltid köpa lite carbon krediter. Den marknaden har gått i botten så det är väldigt billigt nu. För det är ju så det skall fungera enligt Kyoto protokollet.

Hela den här miljökompensationen har ju blivit löjlig. Om problemen är så stora som FN vill göra gällande så kommer inte dessa carbon kompensationer att hjälpa.

Hela carbon handeln är riktigt sjuk. Här investerar folk pengar i företag för att tjäna pengar på miljökompensation.

Här är en bra artikel. http://www.pointcarbon.com/aboutus/pressroom/pressreleases/1.2016190

Upp till toppen
Annons: