08. Miljönyheter

Förbud mot plastpåsar

2012-09-17 22:34 #0 av: Bjornen

Idag lades lagförslag om förbud mot plastpåsar i Ukraina. Förbudet införs troligen 2014.

Anmäl
2012-09-24 17:38 #1 av: KallaMigMimmi

Det låter ju som en bra ide:) påminner mig sjelv om att anvenda tyg kassen oftare!!

Anmäl
2012-09-24 18:37 #2 av: [Doglovers]

Varför har vi inte det här också ???

Anmäl
2012-10-02 11:21 #3 av: BlackWater

Tycker inte plastpåsar ska förbjudas helt, däremot kan man justera det till bioplaster som bryts ner. Jag Rekomenderar IKEAs nya mindre blåa plastkassar för matshopping eller att jämt ha  ett par i bilen iaf =) 5 kr st och de går ju inte sönder i första laget. Bland det bästa kvaliten på kasse jag stött på iaf.

Sköna är dom också iom att man kan hänga dom på axeln om man så vill.

Anmäl
2012-10-02 15:02 #4 av: sheltiesarna

Okej, plastpåsar är bra eftersom man lätt glömmer ta med sig en tygkasse...

men tänk om affärerna istället sålde tygkassar för 30:- styck.
då kan priset motivera oss att ta med en egen och till slut få det på rutin. Kassar finns ju fortfarande, så vi står ju inte handfallna, men det svider lite mer!

Anmäl
2012-10-02 21:49 #5 av: [Doglovers]

Jag har köpt tygkassar som jämt blir liggandes kvar hemma. Jag glömmer jämt att ta ut dom till bilen. Men jag köper alltid papperskassar när jag handlar. Och dom använder jag sedan att bära in ved i. Och när dom går sönder tänder jag pannan med dom.

Anmäl
2012-10-07 20:21 #6 av: Torahzen

Jag har alltid använt tygpåsar eller handelsväska.

Det tråkiga är alla småpåsr man får men oftast vill jag ju visa upp att jagköpt varan och inte snott den. Många expediter är också väldigt snabba att lägga varan i en påse, trots att de ser att jag har med mig påse. Ibland säger jag till, men inte alltid,

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2012-10-14 06:05 #7 av: Bjornen

Enligt förslaget ska bara "plastpåsar" gjorda av nedbrytbara växtprodukter (t.ex. majs) tillåtas.

Anmäl
2012-10-14 13:40 #8 av: Torahzen

Frågan är hur nedbrytbara de påsarna är. De jag känner till (kommer inte ihåg märken) så består de till viss del av plast ändå. Finns det påsar av 100 procent nedbrytbart material?

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2012-10-14 16:45 #9 av: Bjornen

Ja gjorda av stärkelse !

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.