Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1441 ggr
KimE
2012-07-24 11:12

”Bär pepparsprej mot vargarna”

Annons:
moondancer
2012-07-24 12:32
#1

"Nu uppmanar nationalparkens tjänstemän besökare att hålla sina hundar kopplade och medföra pepparsprej, som de kan freda sig med.

_Om problemen inte upphör kan det bli fråga om att stänga områden för besökare eller skjuta vargar."

_Att ha sin hund kopplad i vargtäta områden skulle jag tycka vore självklart, speciellt när vargattacker har skett i det imrådet innan. Pepparspray kanske fungerar, men det verkar ju vara ett vettigt råd. Det fungerar ju i många fall mot björn.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2012-07-24 17:18
#2

Det är ju många även här i sverige som blivit förföljda av varg när dom varit ute med sina hundar.

Men hur är det, får man använda pepparspray här i landet…?

När besiktningsmännen ville ha sprayen vid besiktningar som var björnrelaterade så var det diskutioner om det.

moondancer
2012-07-24 17:43
#3

Kollade lite snabbt på polisens hemsida, där står det:

Pepparspray

Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet. Tillståndsgivningen är mycket restriktiv.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KimE
2012-07-24 18:37
#4

Även kopplade hundar verkar ha blivit attackerade. Det enda som funkar i längden är nog att skjuta några av de som har vant sig med människor så lär sig resten att hålla sig undan.

[Doglovers]
2012-07-24 19:23
#5

Jag kan vara riktigt ärlig här. Jag är mycket mindre i skogen nu än jag var förr. Jag är faktiskt skraj nu för tiden, då jag vet att vi fått sällskap.

Det här problemet tog dom till och med upp i Almedalen under politiker veckan. Och jag trodde inte det var så utbrett att det till och med blivit ett problem som tas upp i riksdagen. Folk har slutat gå till skogen.

Här tror vi vargen flyttat upp i bergen för vi har ett nytt etablerat revir där och det har varit lugnt här nu, men jag känner ändå obehag. Och det irriterar mej då jag gillar vargen.

Och just det att även kopplade hundar och hundägare blivit hotade känns absolut inget bra. Nu gällde ju länken inte här i sverige, men det händer även här.

#3 Så man behöver alltså vapenlicens för att få inneha sprayen?

moondancer
2012-07-24 22:20
#6

#5 Som jag tolkar det, ja. Du måste söka tillstånd hos polisen för att få ha pepparspray.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Doglovers]
2012-07-24 22:25
#7

http://www.dogdefense.se/

Här hittade jag något som kanske är lite enklare att få tag på. Hur effektivt det är har jag därimot ingen aning om.

Upp till toppen
Annons: