Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2009 ggr
moondancer
4/4/12, 12:23 AM

Vargstammen ska stärkas

nt.se skriver:

Den svenska vargstammen måste återställas till en nivå på ungefär 450 djur, det anser regeringens utredare.

Världsnaturfonden gläds åt förslagen.

450 vargar, 150 fler än i dag, är en gynnsam bevarandestatus, enligt utredaren Lars-Erik Liljelund, som föreslår att Naturvårdsverket ska bestämma hur många vargar och rovdjur Sverige ska ha.

fortsättning här

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
KimE
4/5/12, 7:12 AM
#1

450 når vi när årets valpar är födda. Det största problemet är att EU får bestämma över våra rovdjursstammar.

moondancer
4/5/12, 9:16 AM
#2

Det största problemet är att många bestämmande inte förstår att vi behöver en betydligt större vargstam. Tyvärr är det fortfarande okunnighet och rädsla som styr besluten

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

KimE
4/5/12, 7:56 PM
#3

Vad ska vi ha dem till?

[Doglovers]
4/5/12, 8:44 PM
#4

Naturvårdsverket har väl förslag på 700 individer…!

Som sagt så kan jag inte länka tyvärr. Men tittade på en karta där de inblandade personerna bor som bestämmer det här med vargarna. Alla utom en bodde i stockholm trakterna. Det säger en del.

Läste att aktivister i ryssland fött upp 57 vargar som nu släppts ut i det fria och som har gått till finland. Pengar till projektet har dom fått av ett nätverk från bland annat tyskland och frankrike. Vargvalparna har dom köpt från djurparker och jägare.

Det känns mindre bra när vargarna föds upp av människor och sedan släpps ut. Dessa vargar kan även ta sej hit till vårt avlånga land under sina vandringar.

#3 Jag ställer samma fråga. Jag tycker väldigt mycket om vargen men vill inte ha den här. Tittar man var alla reviren finns så är det skrämmande. Riktigt skrämmande faktiskt. Allt kommer stanna av. Och har gjort det redan.

#2 Okunnighet och rädsla… Det kan ju vara så att dom som vet mest även är den största motståndaren.

KimE
4/6/12, 7:22 AM
#5

Då kanske det är därför finska myndigheter försöker skjuta bort problem vargar de misstänker är hybrider. Hybridvargar har sämre jaktinstinkt och är inte lika skygga. Jag ser helst att vi går tillbaks på en vargstam på 150-200 individer.

[Doglovers]
4/6/12, 10:57 AM
#6

Kim, jag håller med dej. Der jag läste stog i vargfakta. Dom höll på att ta reda på lite mer om situationen där.

Annons:
[Jimmy.L]
4/8/12, 8:21 PM
#7

#6 Vargfakta drivs av jägare och vinklar sina artiklar väldigt mycket. Ska vi ha en vargstam som även människor i framtiden ska kunna se i naturen räcker det inte med 150-200 vargar. Inavel vet ju alla vad det innebär för djuren.

[Doglovers]
4/8/12, 8:29 PM
#8

Klart det är vinklat. Men det är fakta. Våran verklighet.

[Jimmy.L]
4/8/12, 8:45 PM
#9

#8 Det är inte fakta utan ett drev för att få bort vargen.

[Doglovers]
4/8/12, 9:21 PM
#10

Så länge det finns källor och fakta så är det väl rätt ändå. Sen att många har skygglappar kan jag inte göra något åt. Det är upp till var och en att ta till sej det man villFlört

[Jimmy.L]
4/9/12, 8:20 AM
#11

Är det fakta när man förvränger fakta och hittar på saker? Lantmännen berättar om att dom vill skjuta hundar som går in och river fåren och det är oftas jägarnas hundar på hösten som är ett problem för boskapsägare. Det dör fler hundar i trafiken än vad vargen dödar men det talar jägarförbundet mindre om, att släppa lös hund är inget annat än djurplågeri.

[Doglovers]
4/9/12, 9:11 AM
#12

Det finns en lag på att man har rätt att skjuta hund som jagar tamboskap i hagen. Här finna det en schäfer som ränner i skogen och river rådjur och jagar ut kvigorna ur hagarna, men så länge vi inte kan bevisa så kan vi inget göra. Det du skriver om jakthundar är också en stark överdrift så den tar jag inte till mej. Vargen skapar problem och kostar samhället snuskigt mycket pengar. Men bara för det behöver man inte se rött varge gång varg kommer upp i samtal. Själv har jag inget mot dom. Jag tycker bara inte om att vara med att betala för det djurplågeri som "vargforskarna" utsätter djuren för.

[Jimmy.L]
4/9/12, 9:56 AM
#13

Du kan ju läsa själv här. Och är det någon som utför djurplågeri så är det jägare som släpper lös sina hundar som blir påkörda av bilar och som dödar fåren i hagen! Ska människor i Sverige ändast i framtiden kunna läsa om vargen i böcker och se dom i Djurparker tycker du? Dom har rätten till skogen före jägare som till och med ville jaga svanar för något år sen!

Annons:
[Doglovers]
4/9/12, 10:12 AM
#14

Kunde inte öppna länken.

Men jag har väl aldrig någonsin skrivit om att jag vill bli av med vargen…..?

Alla djur har väl sitt existensberättigande.

(Varför vill dom jaga svanar? Nu vill jag ha ett sakligt svar.)

Jag tycker att du verkar lite enkelspårig när du skriver om jägarna som släpper sina hundar lösa och tar får och blir påkörda. Men alla sällskapshundar då…? Som är lösa i skogen under hela föryngringsperioden och inte har någon som helst kontroll även om ägaren påstår det. Hundar som är lösa i städerna och biter folk och blir påkörda. Det här kan vi svammla om i alla evighet.

Och det var ju vargen vi skulle disskutera härFlört

OCH jag tycker fortfarande att det är djurplågeri med allt stohej med vargkrakarna. Du som jobbar med djur har väl inte missat när de två genetiskt värdefulla varghanarna gick och drunknade efter en sövning.

[Jimmy.L]
4/9/12, 10:26 AM
#15

För att rädda vargen måste det till nytt blod det borde även du känna till att en art blir kraftig inavlad så blir stammen försvagad med massa fel på valpen.

(Jägarna tyckte sångsvanen skrämde bort mindre fåglar och ville skjuta bort dom).

Vill man ha en vargstam måste man vara villig att betala för den, allt kostar idag i samhället. Då kan vi ta upp allt som kostar om du ska prata om ekonomi.

[Doglovers]
4/9/12, 10:30 AM
#16

Jösses, jag trodde det var av någon allvarlig orsak. Det där tror jag nämligen inte på. Jag bor intill Tysslingesjön. Med tusentals svanar i och utanför sjönFlört

[Jimmy.L]
4/9/12, 10:40 AM
[Doglovers]
4/9/12, 12:04 PM
#18

Men det där är ju gammalt. Jag trodde det var något nyttFlört

Jag både vet och ser att det skadar odlingar när tranorna drar fram. I Kvismaredalen kommer tusentals tranor och mellanlandar för att äta upp sej lite inför vidare färd till och från sina häckningsplatser. Min som arbetar som lantbrukakare och kl 07.00 varje morgon måste alla bönder omkring jaga bort tranorna då dom äter upp det dom sått. Nu talar vi inte om några tranor utan om tusentals. Kvismardalen är ett turist område ungeför som Hornborgarsjön.

Själv älskar jag tranan och smyger omkring med min kamera och gömsle.

Svanarna kommer även dom hit i tusental, men inte alla på en gång. En helg hade vi 4000 individer sammanlagt och jag tror rekordet varit på 5000 sammtidigt. Här matas dom för att hålla sej utanför odlingarna. Och i år har vi inte haft några utanför sjöområdet. Förr om åren har länstyrelsen delat ut kolsyrekanoner och raketer som jordbrukarna skrämmer iväg fåglarna med. Dom flyger iväg en liten bit och återvänder sedan.

Men nu var det vargen tråden handlade omSkrattande

Om du ursäktar, så tror jag att du och jag lever i två olika världarFlört

Denna kommentar har tagits bort.
KimE
4/13/12, 6:49 PM
#20

I varglänen dödar vargen dubbelt så många hundar som trafiken. Alla vargdödade hundar är inte jakthundar.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vargdodade-hundar/

Annons:
[Doglovers]
4/13/12, 7:03 PM
#21

Fy, jag blir så ledsen Allt känns så hopplöst. Jag brukar inte mattas, men jag vet faktiskt inte om vi ska fortsätta med vår kennel verksamhet. Men lägger vi ner det känns det som om jag förlorat på något vis. Vi har, "peppar peppar" inte drabbats…än… ska man väl tillägga. Men jag har en stor värkande klump i magen jämt och ständigt.

För att kunna ta kullar på dessa 3  vackra friska fina raser så måste dom jaktmeriteras. Stövare måste man få till jaktchampion  annars får man inte ut utställnings championatet. Och hur sjutton ska man kunna träna en stövare och starta när man inte ens vågar låta hunden gå lös utanför stugan för en kvällskissning. Dessa raser som vi avlar på är bland de friskaste och dom kommer försvinna. Registreringarna sjunker hela tiden. Då kanske några "jakthatare" gnuggar händerna och tycker dom lyckats bra med sina mål. MEN rovdjuren gör ingen skillnad på folk och fä, så vilket folk vill eller inte så kommer dom själva drabbas en dag.

Jag har sett statistiken tidigare. Jag skulle vilja se hur många sällskapshundar som stryker med i städerna då alla hundägare har sina lydiga hundar lösa eftersom dom ALDRIG skulle jaga något, men rusar över vägen efter katter eller andra hundar med mera och blir påkörda. Går det att få fram det…?

KimE
4/14/12, 3:08 PM
#22

Du får komma hit upp och träna vi har inget fast vargrevir ännu.

Bara av lo,björn,järv och örn.

[Doglovers]
4/14/12, 3:26 PM
#23

En valpköpare åker norr över varje höst för att kunna träna sin stövare. Tack vad snäll du är ;o))

KimE
4/14/12, 5:07 PM
#24

Sista dagen stövarjakt är i morgon (Lo).

Det är bara att komma det finns gott om jaktmarker för en bra stövare.

[Doglovers]
4/14/12, 6:38 PM
#25

Några stövare från kenneln har faktiskt träat lo några gånger. Men vi håller oss till hare, så det får nog vänta till hösten. Men tack ändåSkrattande

Varga
5/9/12, 1:21 PM
#26

Jag kan verkligen inte förstå folks "men jag då?"-tänk i den här situationen. Det är vi som inkräktar på deras revir, inte tvärt om. Vargen är inte heller något monster som dödar för att det är roligt, eller för att förstöra för människor. De tänker inte "haha, nu ska jag döda den här jakthunden/fåret för att förstöra för Karl-Bertil Jonsson".

Om vi inte kan leva i fred med ett djur som faktiskt håller sig till sina revir och väldigt sällan ens visar sig för, än mindre dödar, oss - hur ska vi någonsin ha hopp om att kunna leva i fred med varandra?

Om samhället utvecklas till att vi inte kan leva i samklang med naturen är det vi som gör fel och inte tvärt om. Människan måste hoppa ned från sin höga pedistal och se sig omkring. Förstå att vi är lika mycket djur som de är. Och vilket annat djur försöker medvetet utrota ett annat?

Måste tillägga att jag bor precis på gränsen till Riala-reviret utanför Norrtälje, mina grannar föder upp hundratals får och har vallhundar som springer fritt på gården och hästar också. Inget gnäll från varken mig eller grannarna - jag har (tyvärr) aldrig ens hört vargarna. Väninnan som bor någon mil längre bort har dock hört dem sjunga om natten. Hon är aldrig rädd när hon går sina kvällspromenader i skogskanten. Varför ska hon vara rädd för något som är mycket mer rädd för henne? Som att vara livrädd för en ogiftig spindel.

Varga
5/9/12, 1:25 PM
#27

Och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg frågan "vad ska vi ha dem till?".

Undrar istället vad vi ska ha korkade människor till.

Men ett försök att inte vara dryg; Varför måste vi ha dem till något? Räcker det inte att de gör något bra för ekosystemet?

Inlägget redigerat något av sajtvärden

Annons:
[Doglovers]
5/9/12, 3:41 PM
#28

#27 Lite onödigt skrivet eller…?

Det är väl mer trevligt att hålla god ton här inneFlört

Varga
5/9/12, 7:13 PM
#29

Jag tycker att jag höll ungefär samma ton som det varit här tidigare. Men om det blir bättre av smileys så… ;)

För övrigt gillar jag att du kommenterar på min ton men inte har något annat att säga som faktiskt tillför till diskussionen. :)

Upp till toppen
Annons: