Annons:
Etikettenergi
Läst 1816 ggr
MimmiH
2012-01-11 10:39

Solkraft (solenergi)

Här kan man lägga in fakta, frågor och funderingar om solkraft som energikälla :)

Jag börjar med att lägga in en länk till en svensk branschförening för företag och privatpersoner som levererar eller är intresserade av solkraft. Här finns en hel del fakta om solenergi samt personer som kan svara på frågor.

www.svensksolenergi.se

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Sehvrin
2012-01-11 16:06
#1

Hur bra är solcellerna egentligen under den svenska vintern? De kan inte producera särskilt mycket el/värme då med tanke på snö och is. Dessutom kan jag tänka mig att is och snö sliter ganska mycket på själva cellerna. Någon som vet?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Joppo
2012-01-11 16:58
#2

#1 Från länken som MimmiH bifogat:

"Solvärmetillskottet är förhållandevis litet under vinterhalvåret. Solfångarna ingår som en del i ett värmesystem och måste kompletteras med annat värmetillskott under vinterhalvåret, till exempel en pelletpanna. Man kan inte sätta på solvärmesystemet när man behöver värme om det inte finns tillräckligt med solinstrålning eller tillräckligt med lagrad värme i systemet (dvs. i ackumulatortanken eller varmvattenberedaren)."

Sehvrin
2012-01-11 18:38
#3

#2 Fast det säger ju inget om hur de klarar snön. Den texten tolkade jag mest som att vi har för få soltimmar för det. Det kan ju visserligen handla om snön också, men det framgår ju inte.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

MimmiH
2012-01-11 18:39
#4

Johanna - jag vet inte hur solcellerna klarar snö och is - det vore jättebra om du mejlar o frågar svensk solenergi :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Fridaybrew
2012-01-12 00:47
#5

Solceller fungerar BÄTTRE när de är kalla.

http://www.keenforgreen.com/b/solar-energy-cold-weather

/Fridaybrew

Sehvrin
2012-01-12 09:12
#6

#5 Tack för länken! Det var intressant läsning och jag gav svar på min fråga.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: