Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1081 ggr
MimmiH
1/10/12, 8:38 PM

Orenat vatten från sopförbränning släpps ut

Jag blev ledsen och chockad när jag för några dagar sedan hörde på lokalradion att orenat vatten från sopförbränning i Högdalenverket i Stockholm ska släppas ut i Saltsjön - som har förbindelse med Östersjön. Först var det tydligen meningen att det skulle släppas ut i dricksvattentäckten Mälaren men det fick nej. Jag har inte all info om detta, har googlat men inte fått fram något.

Sverige år 2012 släpper ut miljö- och hälsoskadligt och säkert för många organismer giftigt vatten. Mer dioxin till fisken. Jag trodde det var olagligt i vårt land!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Annons:
Sehvrin
1/12/12, 4:36 PM
#1

Jag googlade också runt lite på detta och tydligen har vattnet tidigare släpts ut i Mälaren och vad det handlade om var att de var tvugna att byta recipient. Det verkar som om detta kom upp eftersom Fortum vill bygga en ny panna på Högdalverket och då sker en omprövning av hela verksamheten.

Det jag kunnat uttyda av de dokument jag har hittat (bland annat det här, som visserligen inte är ett beslut, men i alla fall förslag till beslut [pdf]), så kommer det ställas högre krav på Högdalverken än tidigare. De ska bland annat installera slamavskiljare i sina dagbrunnar och installera ett nytt system som gör att man halverar mängden avloppsvatten.

Visst är det inte helt bra att vattnet släps ut orenat, men det verkar faktiskt som om verket har reningsanläggningar för rökkondensatet (längst ner på sida 10 i detta dokument [pdf] nämner de dem).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: