Annons:
Etikettenergi
Läst 1906 ggr
[Torahzen]
1/10/12, 2:39 PM

Tvätta med fulla maskiner

Jag har gjort det enkelt för och har fyra tvättlådor (FRån IKEA med lock).

En låda för mörk 40, ljus 40, mörk 60 och ljus 60. När en låda är full är det dags att tvätta!

Sedan har jag ett ml-mått för att dosera lagom. I min kommun har vi mjukt vatten och det räcker med lite tvättmedel.

Vad har ni för bra tvätt-tips?

Annons:
MimmiH
1/10/12, 4:11 PM
#1

Att välja ett tvättmedel som är märkt med Naturskyddsföreningens märke Bra Miljöval - symbol Falken samt att inte överdosera dessa tvättmedel :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Sehvrin
1/10/12, 5:12 PM
#2

Jag använder näst intill aldrig sköljmedel, då de innehåller kemikalier som kan vara svåra att bryta ner/ta hand om på reningsverken. Enda gången jag medvetet använder sköljmedel är när jag tvättar fleece.

I övrigt gör jag det mesta som redan står i tråden:

Tvättar alltid med full maskin (men om det beror på miljömedvetenhet eller lathet låter jag gå osagt Oskyldig)

Jag kan inte bestämma vilket tvättmedel jag ska använda, då tvättstugans maskiner har inbyggt tvättmedel. Å andra sidan är jag ganska säker på att det blir en bra dosering på så sätt och jag tror att medlet åtminstone är svanen märkt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Torahzen]
1/10/12, 5:33 PM
#3

Självklart använder jag miljömärkt tvättmedel, Falken eller Svanen. Sköljmedel försöker jag begränsa men min make "måste" ha sköljmedel till hans kläder. Tungan ute

Gudris
1/13/12, 11:57 AM
#4

Jag har tvättmedel som är miljömärkt och oparfymerat och har aldrig ens köpt sköljmedel, än mindre använt det… I mina ögon fyller det ingen funktion. Försöker tvätta med full maskin och doserar tvättmedel efter hänvisningen på förpackningen.

Halvdansken
1/23/12, 7:18 PM
#5

Samma som alla andra, plus att vi inte har nån torktumlare, så vi hänger ut tvätten om det är möjligt. Annars torkar vi i tvättrummet som har bra utluftning.

Men det fungerar ju bara om man har trädgård.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sarah
2/14/12, 12:21 AM
#6

Jag tvättar mycket :( Alltid fulla maskiner, inget sköljmedel och på så låg värme som möjligt. Hänger på tork då vädret tillåter, men jag har mycket djur och det går många maskiner i veckan för att hålla allt deras rent.

Annons:
Stormblomma
2/15/12, 10:50 PM
#7

Jag tvättar dessvärre också en hel del. Likaså här beror det till stor del på djuren, och att deras saker skall hållas rena.
Däremot tänker jag på att försöka att tvätta korta program och låg värme. Och naturligtvis använda miljömärkt!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Halvdansken
2/16/12, 12:09 AM
#8

Tänk på att bakterier behöver 60 grader för att dö. Det är inte alltid smart med låg värme, speciellt inte för allergiker och liknande. Lakan och underkläder går alltid på 60 här.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Torahzen]
2/16/12, 1:00 PM
#9

bra påtalat #8. Jag lägger också alla underkläder i 60 grader, oavsett det står det på tvättmärkningen eller inte. går de sönder så köper jag inte sådana i fortsättningen.

Upp till toppen
Annons: