Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 5321 ggr
Ellenfyrkant
12/13/11, 5:46 PM

Vad innehåller hundbajs

På gränsen till OT med hundbajs kanske men det rör ju onekligen miljön. Jag har i skolan gjort labb som handlat om att  odla havre, med olika gödsel, ljus/ mörker o.s.v. Har bl.a. använt hundbajs som gödsel, men funderar på vad hundbajs egentligen innehåller. Ska jämföra det med konstgödsel. Det är ju näringsrikt - smält mat. Men går hundbajs att dela in i grupper på ämnesinnehåll? Konstgödslen jag använt t.ex. är rikt på fosfor, kalium samt kväve.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Mitralis
12/13/11, 5:53 PM
#1

Jag personligen föredrar nog gödsel från djur som äter vegetariskt på grund av att jag har fått för mej att smittorisken är mindre då.

Bränner du hundbajset innan du gödlar med det?



Ellenfyrkant
12/13/11, 5:58 PM
#2

Har bara gjort små prover i burkar så det handlar inte om några mängder! Vilak smittor? Som sedan skulle sprida sig över åkrar menar du?

Mvh Ellenfyrkant

Mitralis
12/13/11, 6:09 PM
#3

Nu har jag fått fram att hundbajs kan innehålla dvärgbandmask, om man har otur. 

Hittade även att ECHEC smittan kommer från idislare, så nu kan jag inte känna mej lugn där heller.

"Ett problem är dock att gödsel och bioavfall kan innehålla mikroorganismer som kan orsaka sjukdomar och smitta mellan människor och djur. Det är därför viktigt att gödsel och bioavfall hygienbehandlas innan de återförs till jord och skog."
Källa:http://www.sva.se/sv/Fokusomraden1/Mijlo-och-klimat/

Bingo! Nu hittade jag lite användbart om detta  Glad
"Man bör inte använda avföring från närbesläkatde djur (risk för överföring av parasiter) direkt på växande gröda. Men hund är inte nära släkt med människor och lägger man det i kompost först så bör det inte vara något som hellst problem, man komposterar ju från mulltoor. Dessutom lär det inte bli några större mängder, oavsett hur stora hunderna är!"
Källa:http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t43298.html



Ellenfyrkant
12/13/11, 6:53 PM
#4

Intressant!!

För övrigt gödslar man väl med grisskit också, om det är grisar man har? Vad gör egentlign växtätarbajs så mycket bättre än kött-/allätarbajs?

Mvh Ellenfyrkant

KimE
12/18/11, 1:22 PM
#5

Hundskit innehåller mycket nitrat så det går bra att gödsla med det och göra bomber.

Skillnaden är väl vad som finns på gården samt att det är ett steg till i näringskedjan.

Sarah
2/14/12, 12:12 AM
#6

Allt bajs innehåller ju kväve och fosfor så ur säringsynpunkt bör det mesta vara bra att odla med :)

Annons:
Bjornen
2/14/12, 7:22 AM
#7

Hundgödsel bör räknas som ett kallt gödselmedel och är därmed inte så rik på kväve. Men kvävet som finns är ganska hårt bundet och är inte så flyktigt. Näringsinnehållet beror naturligtvis vad hunden har ätit. Stor andel av animalisk föda ger ett högre kväveinnehåll i gödseln.

Ellenfyrkant
2/14/12, 12:47 PM
#8

Tack för alla svar! Min labb är avslutad med tankar får gärna fortsätta rulla in!

Kan meddela att havren i min studie växte som ogräs och blev grönt och fint när det kom upp!

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: