Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 3136 ggr
Sehvrin
2011-12-12 09:07

Nya kvittolagen kräver 60 000 träd

"I dag är det olagligt att inte lämna ett kvitto efter ett avslutat köp i Sverige.

Det här gör att vi i Sverige, enligt Svensk Handel, producerar 1,5 miljarder kvitton varje år.

-Det motsvarar avverkning av cirka 60.000 träd, berättar konsumentvägledare Maria Wiezell vid KonsumentCentrum."

Detta går att läsa på svt.se

I själva inslaget kan man höra hur handlarna tycker att det borde finnas alternativ och vara lagligt att lämna ut digitala kvitton istället för papperskvitton.

Vad tycker ni om det här? Gillar ni att få kvitton eller skulle ni tycka att det var bättre att slippa den lilla papperslappen och få den digitalt istället?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Elshira
2011-12-13 15:30
#1

Jag skulle vara mer än glad om kvittot kunde visas på sin internetbank. Alltså att man bara klickar på köpet man gjort så kommer kvittot upp.

Inte nog med att papper skulle sparas, man skulle dessutom aldrig kunna tappa bort sitt kvitto. Dessutom blir det lättare att skaffa sig en kopia för kvittot vilket kan vara nödvändigt på saker med t.ex 10 års garanti. På 10 år hinner ett vanligt kvitto blekna även i en pärm om man har otur,

Dessutom borde det även kunna underlätta lite för företag med.

Det är ju inte det att man inte vill ha kvittot, men när de rör sig om billigareaker kastar man det på en gång, och skulle det bli fel på t.ex ficklampan så struntar man oftast i att lämna tillbaka den pga det. Detta skulle lättare gå att åtgärda med elektroniskt kvitto.

Men självklart ska man få ett papperskvitto med på en gång om man vill ha det!

Hakuna matata!

Sehvrin
2011-12-13 16:18
#2

#1 Jag håller med! Det skulle vara mycket smidigare och bättre att få det digitalt, om man så önskar. Jag tycker också det är självklart att man ska få papperskvitto om man så önskar.

Rent själviskt så tycker jag att det skulle vara så skönt att slippa alla små papperslappar som egentligen bara ligger och skräpar i plånboken/väskan/fickan. För jag försöker spara dem med tanken att jag ska hålla koll på mina utgifter bättre, men jag tappar alltid bort något och orkar inte fixa det själv. Resultatet blir då att jag har en massa kvitton som ligger och skräpar överallt istället Tungan ute

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KAGE
2011-12-22 00:35
#3

Vill bara falla ihop på golvet varje gång man får ett 5 meter långt och 2 meter brett kvitto för att man köpt EN liten grej på tex ICA.

Det. är. sinnes.

/Karoline.

KallaMigMimmi
2011-12-23 20:51
#4

så det finns en lag:o Att behöva kvitto på kortköp tycker jag är helt onödigt när köpet endå regestreras på kortet..kontoutdrag när man reklamerar borde räcka tycker jag!

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Elshira
2011-12-23 22:04
#5

#4 Åtminstone några större butiker vet jag kan godkänna kontoutdrag om man tappat bort kvittot. Om det gör det "för den goda sakens skull" eller om de faktiskt anser det som gilltigt vet jag dock inte.

Hakuna matata!

[StaffanM]
2012-01-01 00:26
#6

Man har kontaminerat kvittona med bisfenol A. En östrogenliknande kemikalie som orsakar bröstcancer och mycket tidig pubertet.

Man nämnde detta på nyheterna för ca. 2 år sedan.

Sen rann det ut i sanden.

Kassörskor har höga halter BPA i blodet.

Vad vill man med detta ?

Varför plockar man inte bort kemikalien ur vårt samhälle.

I stället så dyker den upp på alltfler ställen.

Insidan på konservburkar , plastflaskor etc.

Lite OT men högst relevant.

Finns där ett samband mellan att man förgiftat kvittona och kvittolagen ?

Annons:
moondancer
2012-01-01 21:09
#7

#6 Kvittona är inte medvetet förgiftade med Bisfenol A! Ämnet har använts länge i ett flertal produkter och det är först på senare tid man har kommit på att det kan ha skadliga effekter.

2010-11-25 EU-kommissionen meddelade att Bisfenol A förbjuds i nappflaskor från och med 1 juni 2011, så man jobbar faktiskt för att få bort kemikalien.  Även i kvitton har ämnet tagis bort hos flertalet tillverkare.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[StaffanM]
2012-01-01 21:22
#8

Varför kan man inte säga om det finns hos en handlare.

Varför har man inte förbjudit det.

Var kan man få bekräftat att det tagits bort hos flertalet tillverkare ?

Det finns väl kvar i de flesta plastflaskor.

Det finns väl kvar i de flesta konservburkar….eller ?

Upp till toppen
Annons: