Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1162 ggr
Halvdansken
10/29/11, 1:23 PM

Ska sällsynta växter och djur stoppa byggen?

Nu slutade ju detta lyckligt, men var går gränsen?

_Kulturkollisionen såg annars ut att bli hemsk. Där vägen skulle gå fanns Sveriges enda växtplats för klöversnyltroten. Den fick inte störas.
_Så schaktade man bort ett par decimeter av marken och placerade jorden på en annan äng, utan motorväg. 72 växter flöjde med, konstaterar Skånska Dagbladet.

Alla växter går inte att flytta. Vad händer om det är ett sällsynt djur, med speciella krav? Det finns tex problem med vissa grodarter, som ju behöver dammar eller våtmarker. Sådana fixar man inte på en eftermiddag.

En väg kan betyda mindre utsläpp av avgaser (kortare körsträcka, mindre köer). Hus ska byggas - vi blir fler o fler.  Hur många miljoner skattepengar är det försvarligt att lägga ner på ett alternativ, pengarna ska ju tas från nåt annat.

Hur viktig är egentligen klöversnyltroten och dess hotade vänner?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Coturnix
10/30/11, 7:45 PM
#1

Precis lika viktiga som Du och jag. Kanske kan man tänka att "mångfalden" ekosystem är sådant som människan faktiskt inte förstått fullt ut?

Halvdansken
10/30/11, 8:30 PM
#2

"Precis lika viktiga som Du och jag". Så om valet står mellan att utrota mänskligheten (inklusive dig och din släkt) eller klöversnyltroten, så är det sk*t samma?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
10/30/11, 9:40 PM
#3

Jag tycker man ska utgå ifrån att varje art har ett egenvärde och att alla arter är lika mycket värda. Så ja, jag tycker att människan ska ändra sina planer om det hotar en arts fortlevnad. Dit räknar jag inte bara direkt utrotning utan även sådana ändringar i miljön som hindrar en livskraftig population.

#2 Där kommer vi in på en liten annan fråga, där är det överlevnadsinstinkten som tar vid. Det är väl klart som korvspad för de flesta att man väljer sin egen art i de lägena. Men nya vägar och fler hus i rikare länder handlar inte om direkt överlevnad. Börjar man bestämma vilka arter som vi "vill" ha och ignorerar andra kanske vi till slut utrotar "fel" art: en art som utför viktiga ekosystemstjänster åt oss, till exempel.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
10/31/11, 10:18 AM
#4

Du har helt klart rätt, Sehvrin. Jag försvarar inte den ena eller andra teorin, jag tycker bara frågeställningen är intressant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
11/11/11, 8:07 PM
#5

Självklart har alla arter rätt att få vara kvar. Nu är dock klöversnyltroten sannolikt en införd art och känd först sedan 1974 (1969) i Sverige.

[Doglovers]
11/13/11, 5:36 PM
#6

Här byggde dom tunnlar åt salamandrar när dom skulle lägga om motorvägen. Vet inte hur bra det lyckades, men hoppas ju att det gjorde det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: