Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1611 ggr
moondancer
10/18/11, 10:07 AM

Jägarna vägrar jaga vargen Kynna

Sverigesradio.se skriver:

Jägareförbundet i Kronobergs län säger nej till att delta i skyddsjakten på varghonan Kynna, som Naturvårdsverket gett klartecken till. Nejet är en markering mot att regeringen tillfälligt stoppar licensjakten på varg.

Vargen har till och från uppehållit sig i Blekinge, Skåne och Småland och misstänkts rivit ett stort antal får.

– Vi tycker att regeringen har svikit oss, säger Lennart Haraldsson, ordförande i länsavdelningen, till SVT:s Smålandsnytt.

Omkring 2 000 jägare i länet är inte anslutna till Jägareförbundet, så vargen går ändå inte säker.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
10/18/11, 10:08 AM
#1

Förvånande sätt att protestera på, undrar lite hur dom tänker egentligen?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sehvrin
10/18/11, 10:17 AM
#2

Jag blir glad över att det är färre som vill jaga vargen, även om det är av fel anledning. Däremot undrar jag lite som #1: Vad tänker de egentligen? Vad tror de att de kan uppnå genom att inte jaga det djuret som de vill jaga?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
10/22/11, 11:58 AM
#3

Jag missdtänker att det beror på att det är stora risker med att jaga varg. Den som skjuter det dödande skottet blir uthängd till allmänheten och blir hotad både per telefon och annat.

En skytt i örebro län blev hotad till livet och det var mycket olustigt för deras hela familj. I dagens samhälle går det inte att vara anonym, så den som hotade kom över adress, mobil nr och annat.

Jägarna gör ett stort jobb åt regeringen alldeles gratis och dom flesta anser väl inte att det är värt allt elände dom får efteråt. Det är väl så diskutionerna går här i alla fall. Alla polisutredningar dom råkar ut för plus att dom riskerar så mycket om deras handlingar tolkas fel, vilket dom väldigt ofta gör.

Sehvrin
10/23/11, 8:02 AM
#4

#3 Det resonomanget skulle jag förstå. Oavsett vad man gör med varg i dagens läge känns det som om man blir hotad från antingen det ena eller andra hållet. (Därför som jag valt att som biolog inte söka mig till tjänster där jag behöver jobba med vargfrågor.)

Fast som de frammålar det i artikeln är det ju för att det inte blir någon licensjakt på varg i vinter: Oavsett om det skulle bli det eller ej så är ju hotet mot individen lika stort? (Om inte större om det även skulle varit licensjakt?)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
10/23/11, 3:37 PM
#5

Jag kan erkänna att jag inte läst reportaget utan utgick ifrån vad jag hör från jägarkretsar.

Men min egna tanke är att nu när taket och licensjakten är borta har regeringen skrivit på vargens dödsdom. Tjuvskyttet hade minskat drastiskt, men efter detta beslut misstänker jag att många inte ser mellan fingrarna. Normala och seriösa jägare bryr sej nog inte, utan det är dom som står med benen på fel sida av lagen. Men det är heller inte jägare utan kriminella. Man får inte glömma att det är 2 olka ting.

KimE
10/25/11, 10:40 AM
#6

När regeringen inte törs stå för den plan för långsam etablering av varg har jägarorganisationerna sagt upp samarbetet kring rovdjurspolitiken.

Det är inte lätt att få skyddsjaga varg även om det är stora skador.

Vargen som flyttades  ifjol är tillbaka och river renar utan att tillstånd beviljats.

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9774&avd1=0

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/10/Grahund-vargdodad--vargen-paskots-1.18470/

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/10/Hundattackerande-varg-skots-av-smaviltjagare-1.18468/

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9777&avd1=0

Annons:
[Doglovers]
10/25/11, 11:24 AM
#7

Var det inte 2 individer som flyttades eller har jag fel? Den som släpptes hos oss gick väl till Norge och sedan hem igen. Är det den som ställer till det för ren näringen igen? En röd vacker tik. Dom funderade på om hon var en hybrid, men vet inte vad dom kom fram till.

Sarah
12/3/11, 5:26 PM
#8

Så jäkla illa att hon blev skjuten till slut :( andra länder värdesätter sina rovdjur och vi skjuter av dem.

[Doglovers]
12/3/11, 7:14 PM
#9

#8 Men det måste funnits en orsak till att hon inte flyttades i stället. Kontakta länsstyrelsen och fråga där. Dom planerar nämligen varflyttningar nu och om hon skulle varit aktuell skulle hon också varit inplanerad. Så det finns en orsak.

Och alla i andra länder ser inte saken helt positivt. Det är som här, olika "läger"

Jag har för skojs skull frågat många invandrar bekanta från olika länder hur dom ser på vargen. Utan att försöka styra åt något håll. Dom har sagt samma sak allihop. Att den varit ett problem.

Sarah
12/3/11, 8:31 PM
#10

Jag ser det stora problemet med att varg river tamdjur som att tamdjurens ägare inte uppfyller sin sida av djurhållning, nämligen att skydda sina tamdjur genom att stängsla in dem vettigt. Jag bor i närheten av Riala, där stockholmsflocken finns och ser inga som helst problem med vargen. Visserligen finns här inga renar som är svårare att hägna in, men river de får och kor ligger ansvaret i mina ögon hos fårens/ kornas ägare. De vargarna som finns här dödade en hund för ett tag sedan, men en ansvarsfull djurägare har inte en lös hund i skogen, oavsett om det finns varg eller ej.

KimE
12/3/11, 11:48 PM
#11

Vilket syniskt synsätt.

moondancer
12/4/11, 12:02 AM
#12

#11 På vilket sätt anser du det vara cyniskt?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
12/4/11, 9:42 AM
#13

#10 Är det den hunden, då ägaren var ute och gick med hund och barnvagn?

Det har kommit massor av trådar om vargen och jag kommer inte ihåg i vilken det var då det gällde en ansvarsfull djurägare som satt upp kilometer med rovdjurs sttängsel och ändå får angrepp.

Har du kollat något med länsstyrelsen om Kynna vargen? Det vore intressant för alla att få reda på varför det gick som det gick?

Annons:
Sarah
12/4/11, 12:38 PM
#14

Tycker inte att det är mer cyniskt än att ägaren som fick får rivna av kynnavargen säger, vilken lättnad att hon är borta, då slipper vi ta in våra djur på kvällen. Det underlättar vårat arbete.

Sarah
12/4/11, 12:41 PM
[Doglovers]
12/4/11, 2:04 PM
#16

Men nu säger jag igen. Har ni tagit reda på orsaken, till att hon blev avlivad i stället för omplacerad???

Sarah
12/4/11, 2:21 PM
#17

Du kan väl lika gärna berätta istället för att alla ska leta runt på länsstyrelsen? Det enda som i mina ögon kan försvara att man skjuter varg är om den går till attack mot männisor. Inget annat. Alltså kommer deras anledning inte spela mig ngn roll. Som det står i debattartikeln anser jag att alla andra utvägar ska testas, alltså stängsel i det här fallet.

Ja det är hunden där de var ute med barnvagn. Ett par kompisar till mig mötte vargarna häromdagen. Även de hade lös hund med sig. Vargarna höll sig på avstånd eftersom hunden gick nära människorna.

[Doglovers]
12/4/11, 10:22 PM
#18

Då hade dom tur.

Vargen har varit så nära att dom kunnat slå den med en pinne vid ett tillfälle. Ett annat tillfälle fick mannen sparka vargen för att den skulle släppa hunden. Men då var det redan försent, tyvärr.

Nu ska än en gång klargöra att jag varken är för eller imot vargen. Helt neutral med andra ord. Jag vill bara ha fram alla ärliga fakta om verkligheten.

Upp till toppen
Annons: