Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1853 ggr
moondancer
2011-09-02 22:07

Rymdskrotet – nu ett allvarligt hot

_Aftonbladet.se skriver:

_

Mängden rymdskrot som cirkulerar runt jorden har nått brytgränsen. Det utgör nu en allvarlig fara för satelliter och rymdfarkoster, enligt en ny forskarrapport i USA.

Forskarna vill nu, om möjligt, samla in skrotet.

Enligt rapporten finns det i dagsläget 22 000 större skrotfragment i omloppsbana. Med större menas att de är så stora att de kan följas från jordytan. Men därtill kommer miljontals mindre fragment som är kapabla att orsaka svåra skador.

Allt detta härrör från raketer, satelliter och andra farkoster som skjutits upp i rymden sedan 1950-talet. I vissa fall handlar det om muttrar, bultar och handredskap som astronauter tappat när de arbetat i rymden.

**_Läs fortsättningen här

_**Vad tycker du om att vi även skräpar ner i rymden?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
ElLobo
2011-09-02 22:30
#1

Det är naturligtvis inte alls bra. Och rymdskrotet bara ökar.

Redan 2009 inträffade den första trafikolyckan i rymden då två satelliter kolliderade. LänkTrafikolycka i rymden

Rymdskrotet har blivit så omfattande att rymdstationen ISS har blivit evakuerad p g a krockhot vid flera tillfällen.

Men nu vill NASA använda laserkanoner för att förhindra att rymdskrot krockar med satelliter och andra rymdfarkoster. LänkLaservapen rensar rymden från skrot

Andra förslag är att skicka upp farkoster enbart för att städa upp och plocka med sig skrot ned till jorden igen.

Nu är det väl kanske inte främst miljön de tänker på, men med lite bortstädning av rymdskrotet så minskar ju även nedskräpningen.

Sehvrin
2011-09-04 17:02
#2

Jag tycker inte det är så farligt att vi har skräpat ner i rymden: De enda som drabbas av det är vi och våra rymdprojekt. Istället för att lägga massa pengar för att rensa ute i rymden tycker jag att vi borde fokusera på åtgärder här nere på Jorden och på det som påverkar andra organismer än oss själva.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Geru
2011-09-05 14:30
#3

Sägs att vi använder skräpet där ute och faktiskt bygger något konstruktivt i omloppsbanan?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sehvrin
2011-09-20 15:02
#4

#3 Fast med tanke på att delarna kan blivit skadade i krockar med annat skrot och/eller meteroiter så skulle det nog inte gå att använda för att göra några konstruktioner ute i rymden.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Geru
2011-09-20 16:51
#5

#4 Klart det går? Det är som vilken skrottip som helst, bara bygga av det man har. Det är för mycket västvärldstänk i-o-med slit och släng..

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sehvrin
2011-09-20 19:05
#6

#5 Fast för saker som ska användas i rymden krävs det stor säkerhet. Jag har dessutom svårt att tro att det skulle vara enkelt att få ihop rätt delar för att skapa något användbart.

Men visst vore det bra om man kunde återanvända skrotet, men jag tror som sagt inte att det går ute i rymden. Det skulle då vara om man tog tillbaka det ner till Jorden och då vidhåller jag vid mitt inlägg #2, då jag tror att det skulle ta mer resurser att komma upp och ner än det skulle ge med att samla ihop skrotet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Geru
2011-09-20 19:10
#7

#6 Allt skrot som är i rymden är av samma kvalitet som vi skickar upp det. Stor säkerhet är någonting som inte existerar i rymden då rymdkorn kan sänka ISS om man har otur.

Om man istället skickar upp verktyg nog för att använda det som finns kommer det fungera…

Det kostar otroligt mycket pengar att skicka upp saker i omloppsbana, och det är väldigt slösaktigt att inte använda det man har..

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: