Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1954 ggr
Sehvrin
2011-07-08 10:38

Carlgren redo begränsa allemansrätten

"Miljöminister Andreas Carlgren (C) öppnar för inskränkningar i allemansrätten. Han anser att företag som i dag utnyttjar markerna kommersiellt utan att betala för sig borde kunna betala någon form av hyra."

Detta rapporterar SVT http://svt.se/2.22620/1.2472150/carlgren_redo_begransa_allemansratten

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Doglovers]
2011-07-08 17:24
#1

Det tycker jag är helt rätt. titta på dessa företag som skövlar skogen på vitmossa till exempel. Jag har dåligt samvete och sparar mossan år från år för att inte plocka i onödan. Och så kommer det företag och plockar rent. Och lokadant bären. Bären behövs till alla björnar innan dom går i ide. Nu är jag medveten om att det finns kopiösa mängder, men det finns år då det är dåligt med bär och det inte blir något över till dom. Då går dom på annat i stället.

Sehvrin
2011-07-11 15:20
#2

#1 Att plocka vitmossa (och renlav) är inte tillåtet enligt allemansrätten, detta måste man ha markägarens tillåtelse för att göra eftersom man då gör mer permanent skada än om man plockar till exempel svamp eller bär.

Jag är lite kluven till förslaget: Dels kan ju busslaster med bärplockare göra stor skada på markerna och folk kan missbruka allemansrätten (fast det sista är ju inte allemansrättens fel, lika lite som det är lagens fel om någon stjäl en bil)

Men om man begränsar allemanssrätten lite, vad är det som gör att vi inte kan begränsa den lite till? Jag tycker vi ska värna om denna unika rätt vi har. Däremot så får vi inte glömma att allemansrätten också är en skyldighet, inte bara en rätt: Vi är skyldiga att lämna naturen som vi vistats i ostörd. Om rätten försvinner så kan det vara stor risk att känslan för skyldigheten också försvinner (även om inte alla som befinner sig i skog och mark har den känslan).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2011-07-11 15:39
#3

Det är just det jag menar med mossan. Vi har egen skog och jag plockade en näve för flera år sedan och har den fortfarande kvar. Men den krymper med åren. Och så kommer andra i kommersillet syfte och plockar massor som sedan säljs till jul.

Nja, jag håller nog på att allemansrätten skas ses över. Senast idag träffade jag på ett par bilar med husvagn (tyska) som campade i en nationalpark.

Sehvrin
2011-07-11 16:05
#4

#3 Men om de redan bryter mot allemansrätten, tror du verkligen att en begränsning av den kommer att hindra dem?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Fridaybrew
2011-07-12 17:03
#5

Allemansrätten kommer ju fortsatt vara kvar, det enda är den kommersiella utnyttjandet av annans ägd mark ska begränsas.

/Fridaybrew

Sehvrin
2011-08-15 12:07
#6

Naturskyddsföreningen har svarat på en rad frågor om deras inställning till den eventuella förändringen av allemansrätten i sin blogg: http://blogg.naturskyddsforeningen.se/redaktionen/2011/07/27/lasarfraga-om-andringar-i-allemansratten/

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: