Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1150 ggr
[mysvensk]
5/30/11, 1:45 AM

Envis mamma

Min mor försöker trycka i mig att miljöproblemen inte existerar. Hon säger att alla forskare överdriver och ljuger. Det hon inte kan neka till att det existerar, säger hon istället att det är naturligt.

Snälla hjälp mig! Hur ska jag få henne att fatta?

Hon avfärdar allt som skrämselpropaganda…

Annons:
Sehvrin
5/30/11, 8:10 AM
#1

Är det alla miljöproblem som hon tycker inte existerar?

Du kan ju börja med att visa problemet med sopbergen, då de är något som är väldigt påtagligt och mycket lättare att förstå vidden av än till exempel försurning och global uppvärmning.

I den här tråden diskuteras en serie tänkvärda bilder som handlar om just sopor. Tror inte att nån kan förneka att vi har ett problem när man ser dessa bilder.

Just nu har jag inte tid att komma med solid fakta om fler saker, men återkommer när jag har, men troligen kommer du fått massa andra bra svar då Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[mysvensk]
5/30/11, 9:19 AM
#2

Det är alla miljöproblem…

moondancer
5/30/11, 4:34 PM
#3

Oj, det är jobbigt med personer som vägrar inse att det finns problemm i våran miljö. Och det är väldigt svårt att berätta övergripande om alla miljöproblem så att någon ska förstå. 

Jag tycker att nästa gång ni bråkar/diskuterar om miljöproblem så kan du ju skriva ett snabbt meddelande här (eller skicka ett pm till mig) så kan jag hjälpa till med argument så snart jag kan ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
5/30/11, 5:10 PM
#4

Miljöproblem eller klimatproblem? Är du helt säker på att det gäller plastavfall i haven osv? Det är ju svårt att bortförklara som naturligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[mysvensk]
5/30/11, 7:15 PM
#5

Ja både miljö och klimatproblem, främst klimatproblem men hon förnekar sopbergen och allt möjligt

Fridaybrew
5/30/11, 9:53 PM
#6

Hon är förlorad =/ Lyssnar man inte eller kan resonera kring saker och ting så kommer man aldrig att kunna lära sig något. Tragiskt på så många fler nivåer än bara ur ett miljöperspektiv =(

Så är det föräldrar är inte perfekta och de har sina invanda spår och tankebanor som är väldigt svåra att förändra. Jag skulle lägga min energi på vänner och bekanta som faktiskt lyssnar och argumenterar och framförallt intresserar sig  för att diskutera oavsett om det är för eller emot. Det är bättre för miljön att lyckas nå fram till flera unga vänner än en av den äldre generationen.

Några enkla saker där men snabbt ser vad som händer av mänsklig aktivitet:
-Aralsjön

-The Great Pacific Garbage Patch

-london smog disaster 1952
-Smog fnns massa bilder på städer med smog.
-oil sands canada

listan kan göras lång och fler kan säkert bidra

Trevligare läsning är:
-Rötning av avfall för biogasframställning, vilket kan användas som drivmedel till fordon och det som kommer ut kan bönderna gödsla med och lukten är mycket mindre än vanlig gödsel.
-Aquaponics man odlar fisk och växter tillsammans i ett slutet system där man inte behöver ge näring till växterna utan de växer av att ta tillvara på fiskarnas restprodukter. Vilket rena vattnet åt fiskarna. Det enda är fiskmat som behöver ges in i systemt (och den kan man odla fram själv) relaterat är :duckweed och black soldier flies.
-Vindkraft, solkraft energi effektiviseringar.

/Fridaybrew

Annons:
Upp till toppen
Annons: