Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 1178 ggr
[TheoA]
5/22/11, 8:17 PM

Vad gör du för miljön?

Jag vet inte om det finns en sån här tråd, men det skulle vara spännade att se vad ni andra gör för vår värld :)

Annons:
[TheoA]
5/22/11, 8:20 PM
#1

Här hemma så eldar vi med ved för att värma upp huset, och nu så har vi köpt ett par solfångare som ska monteras upp så vi slipper elda på hela sommaren :)

Halvdansken
5/22/11, 8:26 PM
#2

Och på vilket sätt är vedeldning så bra för miljön? Det om något släpper ut Co2.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
5/22/11, 8:29 PM
#3

Det jag tänker mest på är maten. Köper närproducerad så mycket jag kan och undviker tillsatser, ekologiskt (men det finns en debatt där om hur bra det egentligen är). Sopsorterar givetvis. Läser tidningar på nätet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mona22
5/22/11, 8:45 PM
#4

Köper närproducerad mat, har konverterat bilen till etanol, har inte så varmt inne för att spara energi, sopsorterar allt och har ej någon morgontidning utan gör som föregående och läser på nätet.

nea-tull
5/25/11, 9:16 PM
#5

Jag försöker låta bli att handla en massa saker. Köper jag saker så köper jag gärna sådant som är begagnat. Gillar att laga och göra nytt av gammalt. Nu sitter jag också i interimstyrelsen för ett ekobyprojekt som vi hoppas ska ge möjlighet till 200 hushåll att leva hållbart, både ekologiskt, ekonomiskt och socialt :) När vi kan flytta in där blir det närproducerad mat, ekologiskt hus, permakultur och kretslopp för hela slanten!

Vill du bo i Sveriges största ekoby? www.ecovillage.se

Fridaybrew
5/29/11, 10:03 AM
#6

Om man ur rent miljöperspektiv ser på ved så ser jag helst att den eldas i stora kraftvärmeverk. De stora verkens förbränning är såpass affektiv att blir aska, co2 och vatten som blir kvar, ingen sot. Vedeldning på hemmaplan har inte samma förutsättningar och klarar inte att uppnå samma effektivitet, tyvärr. Helst skickar man sin ved till värmeverket (om det är nära) om man kan välja.

#5 kolla upp aquaponics det är riktigt intressant ur livscykelperspektiv, och ger både fisk och grönsaker utan något annat än fiskmat som tillsats. Och energi till pumpar dock. Man kan även odla sin egen fiskmat så då går det runt runt. Väldigt trevlig med god fisk hemma producerad fisk utan att ha bidragit till utfiskning av världshaven för att göra fiskmjöl till laxodlingar (som sägs vara bra  men är BS).

/Fridaybrew

Annons:
Sehvrin
5/29/11, 10:00 PM
#7

Jag:

  • Återvinner
  • Köper ofta så närodlad mat jag kan.
  • Undviker jätteräkor och palmolja om jag kan.
  • Använder mycket secondhand-kläder (ärver från min syster).

I allmänhet försöker jag alltid tänka på miljön, men det är inte alltid lätt. Det jag har gjort som jag hoppas på kommer ha störst effekt på miljön är att utbilda mig till ekolog (två veckor kvar, sen är jag redo för att förändra världen Skrattande)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
5/30/11, 4:51 PM
#8

Påverkar miljön förhoppningsvis positivt genom mitt yrke.

Halvdansken
5/30/11, 5:06 PM
#9

Och eftersom alla vet vad du jobbar med så behöver du inte berätta det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaybrew
5/30/11, 5:31 PM
#10

Kondomtillverkare =)

/Fridaybrew

Ellenfyrkant
6/2/11, 7:59 AM
#11

Jag påverkar miljön genom att ej konsumera kött. Vegetarisk kost räcker till att mätta många fler per kvadratmeter och minskar därför transporter.

Jag köper ekologisk KRAV-märkt och gärna närproducerad mat i största möjiga mån när jag handlar själv.

Jag sopsorterar i mitt ena hem, dock inte det andra.

Vi värmer huset hemma med främst bergvärme och solenergi, stöttar med el.

Jag försöker påverka andra för att få dem att göra vad de kan för miljön.

Jag skänker urvuxna kläder, väskor jag tappat intresse för etc. snarare än slänger.

Köper gärna begagnade saker om de är i fint skick.

Jag använder tidningspapper i djurburarna istället för direkt växtmaterial = återvinning.

Jag försöker tänka på att stänga av elektriskt drivna apparater, lampor när de inte används.

Gör säkert fler saker för miljön men inte som jag kommer att tänka på just nu.

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: