Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 3072 ggr
Tom-B
4/22/09, 6:24 PM

Lidl och miljön

I sitt reklamutskick nr 18/2009 framhåller Lidl att de ständigt försöker förbättra sig på i synnerhet området miljö m fl.

Det kan inte vara svårt att förbättra sig när man börjar från ett bottenläge (anm. Min åsikt!).

Bl a har men en ruta om Hållbart fiske, där man hänvisar till en organisation "Marine Stewardship Council, MSC, vars logga skall finnas på produkter där "fisket skett med hänsyn till fiskbestånd, ekosystem och det minsta möjliga miljöpåverkan".

Man har också en ruta om arbetsmiljöförhållandena Där hänvisar man till Business Social Compliance Initiative, BSCI.

Man blir ordentligt skeptisk, då man kan ha i minnet att Lidl vid ett par, kanske flera, tillfällen figurerat i samband med dåliga anställningsförhållanden för sin personal.

Över huvud taget är det märkligt och en smula "skumt" att hänvisa till konstiga utländska organisationer för att försöka rättfärdiga sina påståenden. Varför inte använda etablerade Svenska motsvarigheter (vilka det nu kan vara).

Är det någon som vet vad MSC och BSCI är för något och vilka de i sin tur är kontrollerade av?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Sehvrin
4/22/09, 6:39 PM
#1

MSC är den ledande organisationen när det gäller certifiering av fisk och den är fristående.

http://www.msc.org/

MSC är en märkning man ska kunna lita på, har jag fått höra.

Vad det andra är för något vet jag inte.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

moondancer
4/23/09, 12:30 AM
#2

Jag har småtittat på organisationernas hemsidor, och ska försöka bilda mig en uppfattning när jag har tid

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
4/23/09, 1:02 AM
#3

#1. Då fick man lära sig nåt nytt. Bra. Bara hoppas att Lidl därigenom blir "grön" fiskhandlare.

"2. Skall bli intressant.

Jag tror att alla dessa förkortningar inte förstås speciellt väl av den vanlige konsumenten (läs = undertecknad). Speciellt när sådana här utlänska grejer används.

Så det är bra att det kommer upp och förklaras.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sukram
4/23/09, 1:12 PM
#4

Nu försvarar jag inte på något sätt Lidl, deras anställningsvillkor mm har ju varit kraftigt ifrågasatt innan. Jag vill bara nyansera debatten lite grann, tro inte att ICA´s "Euroshopper" eller Hemköp/Willys "Eldorado" på något sätt är bättre.  Jag får intrycket av att lågprisvaror oavsett vad de heter tillverkas i samma fabrik med samma råvaror. Det är mest etiketten som skiljer dem åt.

MSC är vad jag förstår en märkning som blir allt mer känd och som alla affärskedjor använder.

Lidl har faktiskt riktigt hyfsade rättvisemärkta produkter som inte är ohyggligt dyra vilka de är på andra kedjor. Jag köper Lidls rättvisemärkta snabbkaffe och deras apelsinjuice, mjölkchoklad och rörsocker är schysst med. Tycker det är bra att det finns rättvisemärkt till bra pris för jag misstänker att andra lägger på väldigt mkt på priset för att det är exklusivare med rättvisemärkt. Sen är det ironiskt att Lidls egen personal inte har fair trade villkor Obestämd

Däremot ska Lidl skämmas ordentligt för att de "hittar på" egna konstiga märken som ska likna miljömärkningar på sina egna tvättmedel!Skrikandes

FeliciaS
4/26/09, 1:30 AM
#5

Lidl är ju en lågpriskejda, hur en sådan kan anta sig vara bra för miljön förstår jag inte riktigt då miljö och lågpris i matvarusammanhang sällan kopplas ihop… Nä, bu för Lild *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ljushuvudet08
4/28/09, 6:17 PM
#6

Ingen affärskedja som importerar mjölk kan vara miljövänlig annat än till namnet, men det är ju bra om de har börjat MSC-märka fisk.

Annons:
Marga
5/2/09, 11:31 PM
#7

Jag känner till BSCI, många svenska företag är med. Jag jobbar med relaterade frågor och har väl havbra intryck av BSCI. Det går i princip ut på att företag som kollar arbetsförhållanden hos sina leverantörer delar med sig till varann av resultaten, så blir det mer kostnadseeffektivt. Bättre än inget tycker jag men inte det mest trovärdiga alternativet.

rifla
5/5/09, 4:56 PM
#8

mac donalds drive in tycker jag inte är miljövänlig alls…ingen drive in kedja alls..vänta i flera min med bilen på och gasa runt å få maten sen som de flesta slänger ut genom fönsterrutan för att de är för lata för att lägga i soptunnan..

Magi-cat
5/5/09, 5:53 PM
#9

Om nu Lidl börjat skylta med sin miljövänlighet visar det bara hur viktigt detta är för människor, att fler och fler efterfrågar sådana ståndpukter!

Lidl gör ju på intet sätt detta för sin egen skull eller för att de egentligen bryr sig ett smck om miljön, utan för att det efterfrågas bland kunderna!

Detta är verkligen något att glädja sig åt!Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[peter54]
5/6/09, 11:25 PM
#10

Jag läste företagsekonomi en gång i världen och då pratade man mycket om vikten av bytesbalans. Med tiden tycker jag att ordet har fått orimliga proportioner, man ska till varje pris få ner kostnaderna, vilket för med sig att bönder i olika delar av världen tvingas lägga ner.

Jag har ingen specifik uppfattning om just Liedl, men rent allmänt tycker jag att det är snett när man importerar livsmedel som vi kan producera själva. Att plantera granskog på åkermark som bönder genom århundraden brutit sina ryggar vid för att bryta, det är hädelse och gör ont i själen tycker jag.

[tililili]
5/23/09, 6:55 PM
#11

att lidl inte har svenska märkningar är väl inte så konstigt, det är tyskt företag.

Jag tycker att man ska se possitivt på det! Man behöver ju inte köpa tysk mjölk bara för att det råkar finnas. Köp det som är bra grejer!

De har billiga strumpor med stor del ekologisk bomull…

(skulle gärna vilija veta om den delen som inte är ekologisk bomull är konventionellt odlad bomull eller den delen som är elastan?)

…ska man ha ekologiska strumpor annars måste man till specialbutiker!

sissie
5/26/09, 2:49 PM
#12

Måste faktiskt försvara Lidl lite, men bara lite.

Det är många som klagar på Lidl som aldrig ens satt sin fot där. Har träffat många genom åren. Som har kommentarer om än det ena än det andra. Själv handlar jag ibland på Lidl. Kan inte påstå att allting är bra men vissa kommentarer kan man slänga i papperskorgen.

1. Lidl säljer svenska mjölkprodukter också!

2. Färskt nötkött kommer från svenska gårdar.

3. Både Findus och Dafgård finns i deras diskar.

4. Färskt fläskkött kommer också från svenska gårdar.

5. Exotiska frukter är lika mycket svenska som på Ica.

Ok. Lidl har mycket som man kan klaga på. Men vad är det för fel att tex köpa italiensk parmaskinka på Lidl kontra Ica?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tom-B
5/26/09, 3:01 PM
#13

Svenska mjölkprodukter är lika med Arla. Eller tyskt. Inte närproducerat, utan långa transporter i onödan. Det närproducerade heter Skånemejerier. Köp det så stöder Du det Skånska öppna landskapet.

Annars finns det visst en del bra även på Lidl.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
moondancer
5/26/09, 3:05 PM
#14

#13 Det beror lite på vart man bor också, här i östergötland har vi annan närprducerad mjölk än skånemejeriers mjölk

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tom-B
5/26/09, 4:57 PM
#15

Förståss!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
5/26/09, 8:14 PM
#16

Fast det är ju kortare traporter inom sverige än att ta det hela vägen från tyskland.Oskyldig

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[peter54]
5/28/09, 12:24 AM
#17

Vi har inte heller Arlas mjölk här, vi har Gefleortens.

Upp till toppen
Annons: