Annons:
Etikettklimat
Läst 2445 ggr
JAUS
2009-04-02 16:39

Elbilar

Här är några Youtube-videor om olika elbilar.

Tesla Roadster

Tesla model S

Tango

Think city

Konvertering av en bensinbil till el

Annons:
Zenrin
2009-04-02 16:54
#1

Coolt. Jag hörde något på rapport för några veckor sedan att SAAB i trollhättan skulle eventuellt ta över endel av produktionen av norska Think City. Den skulle man ju haft :D

Halvdansken
2009-04-02 17:05
#2

Nån tekniskt kunnig människa härinne?

Varför kan man inte göra elbilar som laddar upp sig själva? Man borde ju kunna driva en batteriladdare/generator när hjulen snurrar. Eller?

Som det är nu så kör man x km och sen ska man ladda up batteriet igen. Eller skifta det eller hur det nu fungerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zenrin
2009-04-02 17:11
#3

#2 jag har faktiskt frågat mig samma sak och jag har för mig att jag läst ett svar på den frågan som lyder i stil med att generatorerna blir för stora och med tyngden skulle ta mer energi än den kan producera. jag är dock inte säker men jag kan tänka mig att det är så.

moondancer
2009-04-02 17:21
#4

Jag skrek ut frågan i datorsalen och fick svar:

"Jo elbilen drivs med den elen som batteriet är laddat med. Om den elen skulle gå till att först driva bilen och sedan bilen driva generatorer som laddar upp bateriet skulle vi ta energi från batteriet och omvandla till mekanisk energi och sedan till el igen. Om all energi ska bli elenergi igen skulle inte den mekaniska energin kunna driva bilen framåt. Hoppas att det var lagom pedagogiskt.

// Fredrik, f.d. fysikstuderande nu lärarstuderande "

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

JAUS
2009-04-02 17:23
#5

#2 Det finns ett mycket enkelt svar på det, det går åt mer energi att generera elen än själva elen man genererar. Det finns inga evighetsmaskiner.

Bjornen
2009-04-02 19:15
#6

Den där evighetsmaskinen har man försökt utveckla under årtusenden. Ingen energi kan nybildas utan energin omvandlas i olika former. Vid omvandling av energi blir det alltid energiförluster i form av värme.

En del solcelldrivna bilar finns och en sådan tävling hölls i England med helmulet väder och resultatet blev som det blev. En del kan utnyttja en viss energiöverskott och fylla på batterierna i medlut, vilket gör att det går att köra lite längre sträcka utan ny laddning.

Annons:
JAUS
2009-04-02 19:50
#7

Man kan givetvis återgenerera lite energi vid inbromsning vilket Tesla Roadsters ac-motor gör men det ger bara 10-15% längre körsträcka vid stadstrafik.

ManBearPig
2009-04-03 01:38
#8

Sen så finns det ju konspirationsteorier om att din evighetsmaskin egentligen skulle fungera. se tex bedinimotorn som sägs fungera som du säger.
http://www.scribd.com/doc/5142742/Bedini-Free-Energy-Motor-Motor-Diagrams-And-Lab-Notes-1996

bygge en och testa om du vill . De gjorde det på mythbusters men glömde nån viktig del så den fungerade inte. Fundera också på vad som skulle hända om den hade fungerat och det hade visats på tv.

solceller är alldeles för dåliga för att driva en tyngre bil, Men en batteridriven bil skulle tillfredsställa 90% av alla som kör bil (när man åker till jobbet eller handlar eller på en mindre utflykt), så det är ingen dum idé.

men i ett miljöperspektiv skulle det vara lika dumt som att gå tillbaka till en extremt ineffektiv bil som drivs på kol.

JAUS
2009-04-03 07:22
#9

Solcellerna ska inte vara på bilen utan på garagetaket.

Bjornen
2009-04-03 09:28
#10

De solcellsbilarna jag talade om är extremt små och solceller på vanliga bilar kan öka drifttiden men inte enbart ladda batterierna.

Halvdansken
2009-04-03 11:53
#11

#4 och 5.

Hur fungerar då vindsnurror? Det är ju samma princip, att generera el från nånting som snurrar - vingar eller hjul. Vattenkraft är väl också byggt på samma princip - vattnet sätter fart på turbiner som genererar el.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JAUS
2009-04-03 19:32
#12

Vindsnurror på bilen är helt meningslöst. Det försvinner mer energi pga luftmotståndet än vad vindsnurran kan generera.

ManBearPig
2009-04-03 22:05
#13

angående vindsnurror på bilen.
Det skulle nog inte vara helt omöjligt att köra sicksak mot vinden med en bil som är driven utav en vindsnurra.

Fast då är det lika bra att sätta ett segel på den.

Annons:
[mingdie]
2009-04-04 01:18
#14

Eftersom många vill att vi skall försöka minska vårt elbehov som tex med energisparande lampor så undrar jag lite försynt var elbilarna skall få sin el ifrån?

ManBearPig
2009-04-04 02:40
#15

Väggutaget sägs det. så man får dra en lång sladd efter bilen =).
Nej , men det var ju det jag pratade om . vi köper in kolkraft från tyskland och ska driva våra elbilar med det..

Det blir mer energieffektivt att bearbeta kolet till bensin och köra en vanlig bil på det istället.

Bjornen
2009-04-04 08:50
#16

Elenergi är den mest kvalficerade energin och det innebär stora energiförluster innan vi har elkraft. Varje annan användning av energin är nästan alltid mera energieffektivt med mindre energiförluster. Bil driven av flytande drivmdel eller gaser ger mera energibesparing. Större miljövinst skulle göras om man effektiviserar användningen av bränslen i bilen.

En del energiomvandling är dock endast lämpad för elproduktion som t.ex. vattenkraft, vind och vågkraft. Men så länge vi producerar el från andra energislag så gör vi en onödig energiförlust.

JAUS
2009-04-04 09:54
#17

Nej, elbilen är alltid renare än en bensinbil. En förbränningsmotor är extremt ineffektiv (15%) jämfört med en elmotor (90%), så även om elen kommer från 100% kolkraft, vilket den inte gör, så är elbilen renare.

Bjornen
2009-04-05 09:22
#18

Hur stor verkningsgrad beror ju på hela kedjan. En elmotor har hög verkningsgrad genom mycket litet värmealstring men det är ju flera skenden innan kolet är el och den höga verkningsgraden är kanske i sin helhet ännu lägre. Man bör titta på helheten och inte bara vissa delar.

Halvdansken
2009-04-06 11:59
#19

#12. Nu menade jag inte vindsnurror på bilar, utan sådana stora saker som genererar el. Här i Danmark ser man dem lite överallt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

JAUS
2009-04-18 14:57
#20

#19 de drivs av vinden givetvis.

#18 verkningsgraden är fortfarande ungefär dubbelt hög för elbilen.

Annons:
Tom-B
2009-04-18 16:29
#21

Jaus! Jag tror iofs inte att Du har så mycket fel. Men det vore underlättande för diskussionen om Du dels angav källan för Dina uppgifter, dels gjorde ett vettigt utdrag ur dessa källor.

Med vettigt menar jag en någorlunda kort sammanfattning, så man slipper läsa en utredning på flera hundra sidor.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Halvdansken
2009-04-20 12:48
#22

Janus, om nu vindsnurror drivs enbart av vinden så faller resonemanget om att man inte kan ladda upp batteriet på en bil när man kör den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
2009-04-20 13:27
#23

#22 Nej, det gör det inte. Bilbatterier laddas upp när man kör, men det är inte all energi som går till att ladda batteriet: För det första krävs det en del energi för att få bilen i rullning och sedan försvinner en del av energin i friktion (värme).

Så det man får uppladdat i batteriet, om man skulle ha en elbil, skulle vara mindre än den energin som spenderats.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Halvdansken
2009-04-20 15:46
#24

"Det finns ett mycket enkelt svar på det, det går åt mer energi att generera elen än själva elen man genererar. Det finns inga evighetsmaskiner."

Hur kan då vindsnurror fungera?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sehvrin
2009-04-20 23:17
#25

#24 Till skillnad från bilen drivs inte vindsnurrorna av el, utan av vinden. Vind skapas av temperaturskillnaden och således är det solkraft man egentligen använder, fast indirekt. Vindsnurrorna genererar sen el, men man kan inte utnyttja vindens hela energi.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

JAUS
2009-04-22 03:48
#26

#21 Använd google så är det mycket lätt att bekräfta mina uppgifter.

#24  Se här.

Tom-B
2009-04-22 18:06
#27

#26. Ja det var ju ett enkelt sätt att debatera. Annars trodde jag att det var kutym att den som för fram ett påstående också skall visa var fakta kom ifrån och hur de ser ut.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
[peter54]
2009-05-29 00:58
#28

#24 vindsnurror går inte på el, de drivs av vind. Om bilen också drevs av vinden skulle det förstås gå att generera all elektricitet som rullandet åstadkommer.

Hela det där resonemanget bygger på en utopisk princip som flera redan har varit inne på i den här tråden - perpetuum mobile, evighetsmaskinen. Det går som sagt inte att generera mer energi ur en maskin än vad den förbrukar.

Upp till toppen
Annons: