Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1620 ggr
moondancer
4/22/09, 7:54 PM

Smala människor är bättre för miljön?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Tom-B
4/22/09, 8:14 PM
#1

Så bra! Då har jag för "tid och evighet" (?) klarat av mitt vardagsbidrag.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Zenrin
4/25/09, 12:20 PM
#2

Expressen? Finns det folk som fortfarande litar på kvällspressen? Finns det någon som tar dessa tidningar på allvar?

moondancer
4/25/09, 10:56 PM
#3

#2 Expressen rapporterar nyheter som har en verklighetsanknytning, men man måste ju självklart tänka på att de ofta missuppfattar saker, eller kopplar helt fel. Men nu är det inte expressen jag har tänkt att diskutera här, utan just ämnet i artikeln.

Kan det finnas någon sanning i påståendet? Förklara hur ni tänker!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

vildarosen
6/1/09, 9:20 PM
#4

men herregud. läste den artikeln nyss o blev irreterad då det sas att överviktiga är en  skuld till växthuseffekten. Då borde det stå alla människor både smala och överviktiga för det finns så många smala som är lata oxå inte bara överviktiga.

snabbmaten är ett fördärvande!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Bjornen
6/6/09, 9:59 AM
#5

Självklart är det sanning åtminstone som grupp. Däremot på individnivå behöver det inte vara korrekt. Vi människor har alla olika förutsättning och olika matsmältningsfunktioner. Varje extra kilo kräver mera energi för att förflyttas men samtidigt är kanske de midre benägna att förflytta sig (grundproblemet?).

Förutom det som tas upp i artikeln så är överviktiga som grupp något mera vårdbehövande som också kräver resurser men samtidigt som grupp lite kortare livstid och hinner inte ta så mycket resurser i anspråk. 

Om man går vidare så kan man också säga att långa personer kräver mera energi för att förflyttas då det blir större luftmotstånd. Men, men det är ju transporten av skalet (bilen) som avgör miljöstörningen. Mera transport med muskelkraft löser ju alla problem (mindre övervikt och mindre utsläpp). Varför inte motionera med nytta och utföra någon nyttighet samtidigt. Då slipps den onödiga transporten till lokaler där motionen utövas.

Jag motionerar aldrig men rör mig hela dagar när jag arbetar. Ibland lite för mycket för att kroppen ska gilla det.

rifla
6/8/09, 9:51 AM
#6

Jag tycker artikeln rent utav är lite diskriminerande

Annons:
moondancer
6/8/09, 9:55 AM
#7

#6 utveckla gärna

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

rifla
6/8/09, 10:00 AM
#8

det är väl inte alltid rätt att tjocka människor äter skräpmat, de flesta äter nästan för lite mat medans många smala människor som vet med sig att de kan äta allt utan att gå upp är de som äter mera kondis varor och skräpmat. jag har flest smala människor på kostrådgivning.

Maria
6/8/09, 8:42 PM
#9

Det handlade väl egentligen inte om kosthållningen eller…?

Utan att feta människor "drar mer energi" om man nu får uttrycka sig såObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tom-B
6/9/09, 1:56 AM
#10

Jag kom med den första kommentaren. Jag hade inte då, och inte nu heller, läst artikeln i Expressen.

Uppriktigt sagt trodde jag det var ett skämt!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

JanLindgren
6/11/09, 10:30 PM
#11

Hej!

Man kan resonera på ett annat sätt också. Feta människor binder mera kol som annars skulle varit koldioxid i atmosfären.

MVH

Jan

filifjonk
6/11/09, 10:47 PM
#12

äsch… jag redigerar och tar bort mitt inlägg då det kanske kan missförstås. *redigerat*

vildarosen
6/12/09, 12:10 AM
#13

är inte feta människor lika värda som smala då?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
filifjonk
6/12/09, 12:34 AM
#14

#13. det vore verkligen fruktansvärt obehagligt om någon påstod ngt annat.  Men ibland kan man ju undra hur den allmänna uppfattningen egentligen ser ut kring överviktiga människors värde.

vildarosen
6/12/09, 12:40 AM
#15

#14 det har jag oxå funderat över! alla människor,smala,överviktiga,hudfärg, religion,handikappade m.m. är lika värda men så ser tyvärr inte många på det i dagens samhälle!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

OleaViola
6/12/09, 12:43 PM
#16

Hej ska jag göra ett litet inlägg här……..

efter ha läst den artikeln blir man inte glad iallafall inte jag.

*Är stor pga av Genetiska förutsättningar + av sjukdom Sköldkörteln som ger svårt att gå ner i vikt

äter sedan 5 månader Lchf men är inte direkt smal för det,

blir arg när jag läser detta inte bara för mig själv utan även för andra som blir särbehandlade i samhället  precis som Vildarosen ovanför säger ………….. då kan man säkert klanka ner på många andra som inte är bra för miljön ……… eller inte är bra av någon annan anledning……..

Bättre då att försöka lära ut andra sätt att förbättra miljön

Måste finnas mycket annat att lära ut….

vildarosen
6/12/09, 4:17 PM
#17

#16Åh en likasinnad hör jag! 

Det finns ju hur mycket andra sätt att  göra o lära ut för att förbättre miljön!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Upp till toppen
Annons: