Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 3552 ggr
[peter54]
5/5/09, 1:26 AM

Listerine?

På inrådan lägger jag över denna fråga hit. Vad är Listerine egentligen, vad innhåller det och vad händer när det kommer ut i havet?

Annons:
Tom-B
5/5/09, 1:51 PM
#1

Listerine är ett munsköljningsmedel som sägs ta bort fler bakterier än bara tandborstning.

Vet inte vad det innehåller (har ingen flaska hemma just nu), men min tandläkare rekommendera det till användning.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

moondancer
5/5/09, 2:14 PM
#2

Enligt Listerines hemsida innehåller listerine:

"De aktiva ingredienserna är fyra essensoljor; mentol, eukalyptol, metylsalicylat och tymol. Alkohol är tillsatt för att essensoljorna ska kunna lösas. Alkoholen är denaturerad (det betyder att den innehåller ett ämne som gör den otjänlig att dricka)."

Tror att den borde innehålla mer, hoppas någon hittar en flaska

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
5/5/09, 2:58 PM
#3

Jo jag vet vad produkten används till. Det jag är ute efter är att jag har hört från personer som provat, att det är så starkt att man knappt klarar av att ha det i munnen och dessutom påstås det döda allt i bakterieväg som finns i munnen.

Då funderar man ju ängsligt vad som händer med mikrolivet i havet när Listerinet når det.

Tom-B
5/5/09, 3:04 PM
#4

Jag har använt det. Och det stämmer, det är jättestark, så jag brukar spä ut det med lite vatten. Fast då förloras ju en del av effekten.

Min tandläkare skakade på huvudet när hon hörde det.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

rifla
5/5/09, 4:54 PM
#5

då ska vi inte prata på alla mediciner som vi människor äter. lugnande och mot värk. och de som använder droger mm som kommer till reningen och inte kan tas bort…

[peter54]
5/5/09, 5:08 PM
#6

Ja det är hemska grejer, särskilt när det kommer ut hormoner av olika slag som fått fiska att utveckla missbildningar osv.

Just när det gäller medicinerna finns åtminstone en debatt, men jag har aldrig sett något om såna produkter som Listerine.

Annons:
Magi-cat
5/5/09, 5:50 PM
#7

Jag har läst någonstans (kan tyvärr inte hitta det just nu) att listerine dödar även mikroorganismer i magen. Det är ju inte alls bra, eftersom mikrolivet i magen är av största betydelse för vår hälsa. Det låter ju logiskt. Man kan också fråga sig om det är bra för hälsan att döda alla bakterier i munnen. Det är en fin balans av mikroorganismer där också. Kommer det att bli överväxt av t.ex. svamp där i stället?

Likaså att det inte är bra när det kommer ut i naturen.

Är det inte så att vi människor redan använder för mycket av bakteridödande medel?

Man ska passa sig att falla för reklamen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bleenda
5/5/09, 8:04 PM
#8

Jag skulle aldrig i livet använda detta medel. Det förstör ju den normala bakteriefloran vi behöver i mag och tarmar. Folk har ju bacill skräck. Vi kommer ju inte tåla någonting snart om det ska hålla på så här.

Titta på vinterkräksjukan till exempel. Fler och fler åker på den. Nu undrar forskare  varför svenska folket blir så sjuka när dom åker utomlands. Ta en till på Listerin så har dom nog svaret redan.

"Lite skit rensar magen" hette det ju förrSkrattande

Sehvrin
5/5/09, 9:43 PM
#9

#8 Fast Listerine är väl munskölj så om man inte får ner det i magen borde det ju inte vara någon fara för tarmfloran?

Men som #7 säger så har vi en viss balans av mikroorganismer. Faktiskt är det så att de mikroorganismer vi har på kroppen och i tarmsystemet ingår i vårat immunförsvar, så vi bör vara rädda om dem Glad

Sen för att återgå till ursprungsfrågan så vet jag inte hur farligt Listerine är för miljön. Det går att ta reda på vissa ekotoxologiskavärden för de verksamma ämnena, men utan att veta i vilken koncentration de finns är det svårt att säga något alls. Sedan är de värdena endast lab-värden också, vilket inte kan direktöversättas till ett stort ekosystem då så mycket mer än bara vissa ämnen påverkar organismerna, men en liten fingervisning kan det ge.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bleenda
5/5/09, 11:54 PM
#10

#9 Det finns alltid rester kvar i munnen. Det är det jag menar.

moondancer
5/6/09, 12:53 PM
#11

#9 Jag har försökt hitta något bra, men inte hittat någon jättebra undersökning, utan bara hittat lab-värden (precis som du)

Angående ditt svar till #8, man får alltid ner lite i magen efter att ha använt munskölj/tandkräm, så det finns en viss risk. (därför ska man inte ha fluor-tandkräm till små barn, eftersom de sväljer mer än en vuxen)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hustigern
5/6/09, 5:57 PM
#12

Kuriosa om alkoholhalten i olika munsköljsmärken - min tandhygienist berättade att folk åkt dit i polisens nykterhetskontroll när de nyligen använt just detta märke av munskölj.

SleepingFox
5/11/09, 12:08 AM
#13

Ingridienser:

Aqua, Alcohol Denat, Sorbitol, Propyl Alcohol, Poloxamer 407, Benzoic Acid E210, Sodium, Saccharin, Eucalyptol, Methyl Salicylate, Thymol, Menthol, Aroma, Sodium Benzoate E211, Cl 42053. [PR005013].

Annons:
moondancer
5/11/09, 12:16 AM
#14

Tack, nu kan jag göra en undersökning på nätet och se om jag hittar ngt bra om dessa ämnen. Hoppas jag hinner med imorgon (har för mkt planerat imorgon)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[peter54]
5/11/09, 12:18 AM
#15

Hm, med den innehållsförteckningen kan jag förstå att det smakar starkt, men hur det kan ha någon vidare avgörande effekt på bakterieförekomsten är svårare att begripa tycker jag.

SleepingFox
5/11/09, 12:20 AM
#16

#14 - Bara glad jag kunde vara till nytta. Skall bli spännande att se vad du kommer fram till. Vill gärna veta vad jag skall ta mig till med flaskan som står här hemma för skölja munnen med det som är i ger jag mig inte på igen. Det var rent ut sagt VIDRIGT!

Hawknestgrove
5/14/09, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ja och mina "sockermyror" älskar det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Coturnix
5/15/09, 10:47 AM
#18

Så myrorna lever och har hälsan ännu?Flört Då kan det ju inte vara lika farligt som lättdryckerna då i alla fall! För de fungerade ju tydligen som myrgift.

rifla
5/18/09, 10:43 AM
#19

#18 ja jag hade fruktansvärt mycket myror i den stora betongrörs krukan vid infarten hällde på 1½ dl funlight jordgubb och nu är de borta..hemska tanke att sådant dricker en del och ger sina barn..

Upp till toppen
Annons: