Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3030 ggr
Chaha
5/10/09, 7:47 PM

Tips om bra miljömat

Hej! Tänkte att man här kunde dela med sig av tips om hur man gör matlagning mer miljövänlig. Vad är era bästa tips? Här är några av mina:

Svartrot kokt al dente kan ersätta bambuskott i wok.

Vitkål är en underskattad grönsak; billig, miljövänlig, tålig, nyttig och god! Dessutom en av de bästa grönsakerna i woken!

Hirs är ett bättre alternativ än ris och funkar även för glutenintoleranta. Låt småputtra 15min och låt sedan stå på eftervärme 10 min. Man kan även göra "tacofärs" och biffar med den, samt dryga ut vanlig färs.

Har du en kvittenbuske hemma? Koka mos på den! Moset kan frysas och användas som syrlig smaksättare, t.ex istället för tamarind. Även bra bas i chutney.

Grönkål går faktiskt bra att använda istället för spenat på vintern - många fler användningsområden än på julbord!

Blanda hälften strimlad vitkål, hälften isbergssallad. Salladen blir mycket mer intressant, och du drar ner på den mjäkiga, mer energikrävande isbergssalladen.

Om du inte kan vara utan tomater i matlagningen, köp ner det är säsong, tärna och frys in. Färdigt att använda i såser och grytor!

Gamla, torra ostskalkar kan du riva och frysa in istället för att slänga. Numera har jag alltid färdigriven ost i frysen, till pizza, pastasås… Och slipper köpa dyr riven ost i butik.

Brainstorma på!

Annons:
Maria
5/10/09, 8:34 PM
#1

#1 Håller fullkomligt med dig när det gäller vitkål.

Vi älskar vitkål och använder det till massor.

Morötter är också bra och kan användas till det mesta. Ex. kan man riva morötter grovt och dryga ut köttfärsen så att du inte behöver så mycket färs.

Sedan gör jag alltid storkok på kikärtor, kidneybönor, svarta bönor m.m. Det går inte att jämföra med konserverade och det kan också användas till massor av mat och sallader. De går bra att frysa också. Eller så gör man falafell eller andra biffar.

Jag sparar de mesta matrester och gör någon gratäng av överbliven pasta,fräst lök eller purjo och kanske bacon eller någon korvbit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sissie
5/10/09, 11:14 PM
#2

Vi äter mycket fläsk och kycklingkött. Det har vi alltid gjort. Men när jag dessutom fick reda på att det blir fyra gånger så mycket växthusgaser från nötuppfödningen än från grisfarmar och hönserier per kilo kött, så blir det mindre nöt på vårt bord.

Man kan ju göra "köttfärs"-sås på annat än köttfärs. Tonfisk till exempel. Det blir riktigt gott.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Maria
5/10/09, 11:28 PM
#3

#2 Absolut, fast då gäller det att köpa rätt tonfisk för den rovfiskas ganska friskt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sissie
5/11/09, 8:48 AM
#4

Jo och att den fiskas med bra nät som inte delfiner fastnar i.

Men man kan göra köttfärssås av annat också. Testade kycklingfärs för inte så länge sedan. Det gick det också. Blev lite blek i smaken så man måste krydda lite mer.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
5/11/09, 10:20 AM
#5

Ostskalkar eller andra torra ostar kan ju rivas och göra oströra som gentligen är godare än osten. Samma sak med missörsröra.

Mögligt bröd eller torrt bröd gör man brödpudding. Möglet tas förstås bort men numera möglar ju sällan köpt bröd.

Nötkött är inte miljöskadligare än kyckling och fläsk. Nötdjur kan födas upp på gräs som inte kan användas till människoföda. De håller landskapet öppet och bara det gör så mycket mera för klimatet och kanske ännu mera för miljön. Kycklingar och grisar lever nästan bara på mat som kan ätas av oss människor.

Viktigt att man äter mat efter årstid. Den är ju också godare om den odlats under rätt årstid. Ju längre norrut grönsakerna odlas desto mera arom. Det gäller också att välja sorter efter årstid. Under försommaren väljer man lämpligen spetskål (vitkål) under sommaren och tidig höstt sommarkål och under höst och vinter vinterkål av sorten Amager. Rotfrukter är typiskt vintergrönsaker då de är lätta att lagra. Möjligen bör man undvika rödbetor under vintern då de normalt har kort hållbarhet under normala lagringsförhållanden.

Jag tror jag stanar där anars blir det för många sidor i detta ämne eftersom det är ett ämne som jag behärskar och det skulle lätt kunna bli några böcker.

moondancer
5/11/09, 3:36 PM
#6

#5 Mögel ska man dock vara lite försiktig med, eftersom att vissa sorters mögel avger starka gifter (t.ex. aflatoxiner) som kan sprida sig i maten.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Bjornen
5/12/09, 1:09 AM
#7

Ännu har man inte på konstgjort sät lyckats framställa så farliga gifter som naturen klarar. Aflatoxiner bildas vanligen i anaerob miljö.

Coturnix
5/12/09, 1:26 AM
#8

Musslor. Musslor skulle visst vara bra "miljömat" De odlas på rep och renar Östersjön…undrar vad de innehåller egentligen?!

sissie
5/12/09, 9:05 AM
#9

Pappa sa alltid att musslor och skaldjur var skräpätare.

Råa grönsaker måste väl tillhöra miljövänlig mat? I alla fall miljövänligare då man inte tillagar dem.

En del saker kan man ju odla i blomlåda inomhus året om. Till exempel plocksallad.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
5/12/09, 9:41 AM
#10

Att odla sallat inomhus är inte så lyckat. Det blir som regel lte för varmt nattetid och för dåligt ljus dagtid.

Alla grönsaker förlorar vitaminer och andra näringsämnen vid all behandling. Det gäller även att skära eller riva dem då flyktiga ämnen försvinner och det kan bildas olika oxider. Uppvärmning är ändå mycket sämre och ju längre desto sämre.

Musslor kommer väl bara från mera exotiska länder. Däremot odlas ostron i Sverige.

sissie
5/12/09, 9:56 AM
#11

I stand corrected!Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Coturnix
5/12/09, 10:23 AM
#12

Musslor vatten miljö

En text från 2006. Tankar kring musslor och hönor. Det var väl tänkt som ett projekt att odla musslor i Östersjön också men jag vet inte hur det har gått med det. Jag får leta vidare. De blev visst bara fyra centimeter stora när salthalten var för låg.
I Danmark hivar man upp dem från bottnen och det låter ju inget bra. Coops musslor. Abbas musslor är från Taiwan.

Nehe, det får väl bli vitkål till middag då.

Maria
5/12/09, 6:38 PM
#13

#10 Men alla blåmusslor på västkusten som jag bara älskar. Är det inga musslor?

När jag var liten åt vi alltid dessa råa. Plockade själv ofta senare och kokte. Numera förlitar jag mig på fiskhandlaren. Visst finns det musselodlingar på Västkusten om jag inte har fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
rifla
5/13/09, 9:51 AM
#14

vår familj köper aldrig kött i affären. det mesta jagas själv av oss. och sedan gör vi all mat själva från grunden buljong och sådant. korv och pastejer. köper vi kött så gör vi det av vår granne som har gröna gårdar med nöt och gris från ensilage och gräsätande djur. men det är i sällsynta fall. vildsvin skulle jag gärna använda mera men de är inte aktiva på våra marker ännu tyvärr.

tråkigt nog kan jag inte pga ryggskada odla grönsakerna för hela året utan det blir lite granna. men resten köps av lokala krav bönder.

Enbart råa grönsaker är inte bra näringsmässigt eftersom en del vitaminer behöver värmas för att släppas ut och sen behöver vi mkt bra fett för de fettlösliga vitaminerna. en del med magproblem ska inte äta råa grönsaker för magen har inga tänder och får väldigt svårt att bearbeta detta.

om jag fick önska så skulle jag vilja ha råd att ha någon som hjälper mig med att odla mina grönsaker.

vildarosen
6/1/09, 8:59 PM
#15

Vilka bra tips det va här inne! En fråga: Vad kan man odla för matnyttigt på balkong förutom örter,sallad,jordgubbar och tomater?

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

sissie
6/2/09, 8:50 AM
#16

För en massa år sedan köpte jag en körsbärsbuske i urna till ett par kompisar som gifte sig.

Paprika borde också gå bra då de gillar hög värme. Gurka kanske går också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

vildarosen
6/2/09, 10:34 PM
#17

Det ska jag testa me paprika.Gurka är jag lite fundersam mot då jag har läst nånstans att dom funkar bäst i ett växthus men det kan jag testa sen när vi fått inglasat.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Coturnix
6/2/09, 10:38 PM
#18

Jag har odlat växthusgurka i stora krukor inomhus i söderfönster. Det blev riktigt fina gurkorGladIstället för gardiner, snyggt och gott!

sissie
6/2/09, 10:39 PM
#19

Citrusfrukter och physalis ska visst också gå att odla på balkong.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

vildarosen
6/2/09, 10:44 PM
#20

#18 det ska jag testa! Tack för tipset!

#19 mums men var får man tag på physalis då? citrusväxkter kan man ju dra upp själv från kärnor.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
sissie
6/2/09, 10:45 PM
#21

Jag tror nog att man kan dra upp dem från kärnorna i frukten.

Annars har jag köpt frön i vanliga fröställ på tex Ica.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

vildarosen
6/2/09, 10:48 PM
#22

Okej har aldrig sätt dom i fröpåsar eller i dom stora blomaffärerna typ blomsterlandet. Ska hålla ögona öppna mer på det!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Maria
6/2/09, 11:44 PM
#23

Physalis har jag köpt som liten planta/stickling och den är inne på andra året nu med frukter…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vildarosen
6/2/09, 11:54 PM
#24

#23 var fick du tag på den? Tycker det är så gott me det!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Maria
6/2/09, 11:57 PM
#25

#24 Det var förra våren och jag köpte den på ett mindre trädgårdsmästeri söder om Göteborg, åt Kullavik hållet till. Minns tyvärr inte namnet.

Fast jag har sett Physalis även på större ställen som Plantagen och Blomsterlandet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vildarosen
6/3/09, 12:05 AM
#26

Då ska jag kolla i helgen på lite olika ställen.Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Magi-cat
6/12/09, 2:25 PM
#27

ang. tonfisk: tyvärr är det en fisk som är utrotningshotad. Har också hört att det där med delfinsäkra nät är i stort sett trams. Det finns inga helt säkra nät och de som vill fånga tonfisk (vilket är en storindustri) är inte så nogräknade heller. OCH om man fiskar med metoder som verkligen så gott det går säkrar delfinerna - så får man med havssköldpaddor i stället vilket inte är ett dugg bättre!

Så - tyvärr för det är gott -  avstå från tonfisk är det som gäller för mig….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
sissie
6/12/09, 3:03 PM
#28

Det låter ju inte bra att havsköldpaddorna fastnar i näten också. De är ju utrotningshotade ju. Delfiner är ju inte det tack och lov men det är ju hemskt att delfiner fastnar i näten i alla fall. Måste vara hemskt att drunkna vilket de ju gör i näten.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

ljushuvudet08
7/3/09, 6:57 PM
#29

Det bästa man kan göra för att få miljövänlig mat är att odla själv! Det blir ju godare dessutom.

sighni
7/5/09, 12:44 PM
#30

Chaha: Tack för ditt inlägg. Det är intressat. För att vara miljövänlig är det bra om maten är närproducerad.

#5 Bifogar en länk från naturvårdsverket ang ditt påstående att nötkött inte är värre än gris och kyckling.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i-forandring/Konsumtion-och-klimat/Klimatanpassad-mat/

Håller med dig om att det är bra att välja grönsaker efter årstid.

#29 Absolut! Det är ju det bästa om man har möjlighet.

Halvdansken
8/11/09, 9:33 PM
#31

#30, och där står ju precis vad Björnen säger

"Djur som betar i svenska naturbeteshagar har lägre påverkan än konventionellt uppfödda nötdjur eftersom djuren är mindre foderkrävande och för att de gräsmarker som betas binder koldioxid."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
9/4/09, 4:50 PM
#32

#1 Hirs är inte jag så förtjust i, men däremot quinoa, särskilt röd quinoa.

Färsk vitkål tycker jag väldigt mycket om. Och grönkål också, fast den sistnämnda går inte att få tag på året om väl?

Upp till toppen
Annons: