Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 3457 ggr
sissie
5/23/09, 8:32 PM

Etanol istället för bensin

När vi tankade idag så funderade jag på en sak. Etanolbilarna kan man ju köra på bensin efter vad jag vet. Och förr i tiden så hällde man i K-sprit i bensinen för att förgasaren inte skulle bli isbildning i.

Så min fråga till er andra är kan då en bensin-motor gå på etanol? Behöver man ändra på något eller kan man tanka etanol istället? 50/50?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Ijin
5/24/09, 1:48 AM
#1

Motorn mår inte så bra av det.. Annan förbränning, har jag för mig:p

sissie
5/24/09, 10:01 PM
#2

Jag kikade runt lite och sökte på google om just e85 och bensinmotor. Det fanns de som körde vanliga besinare med allt från 10 % till 60 % E85 i bensinen. De flesta tyckte det fungerade men att bilarna drog lite mer.

Hittade också en sida som sålde en tillsatsbox att koppla in i bilen så att den gick att konvertera till felxifuel. Dock så var det tydligen viktigt att bensinpumpen var tillräckligt kraftig. En sliten besinpump kunde också slitas ut fortare.

Men hittade ingen fakta om att packningar etc skulle slitas hårdare. Däremot att man måste byta bränslefilter efter 100 mil efter att man bytt till E85 för etanolen fick avlagringar att lossna.

Det var inte heller så väldigt dyrt. Typ 5 000- 7 000 kr för boxen som dessutom var lätt att installera.

Här är sidan som jag hittade.

http://www.ecoflex.nu/?gclid=COHRpYnE1ZoCFc4TzAodFmYGsg

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Ijin
5/24/09, 10:09 PM
#3

#2 Det går åt mer etanol/mil än vad det gör med bensin/mil

Så egentligen så är etanol miljövänligt, men det kostar ungefär lika mycket tror jag..

Inte säker på kalkylen..

sissie
5/24/09, 10:50 PM
#4

Efter vad jag hittat på nätet så drar E 85 bilar 30% mer bränsle per mil men e 85 är ungefär 2 kr billigare per liter. Och släpper ifrån sig 70% mindre CO2. Så groft räknat i huvudet. Plånboken tjänar inget på detRynkar på näsan men miljön i alla fall.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Ijin
5/24/09, 11:44 PM
#5

#4 Mjo, det var något sånt:p

leo-
5/25/09, 1:35 AM
#6

är inte någon specialist bara säger det jag vet

jo det går att köra med lite modifikationer bla kraftigare bränslepump som du säger, vissa slangar och packningar i gummi måste bytas för alla gummityper tåler inte spriten. tändningen måste ställas om

sen ska det bara vara att tanka och köra om jag har förstått det hela rätt.

men som ni skriver ekonomiskt är det ingen större vinst pga att bilen dricker mer. och den blir med svårstartad när det är kallt

men om man vill kan man tanka som ni skriver en del etanol och en del bensin procenten vet jag inte men det verkade ni ha koll på

Annons:
sissie
5/25/09, 11:53 AM
#7

En del bilar med insprutning klara visst att justera det själva, andra inte.

Om man bara tankar lite etanol så borde slangar och sånt klara sig. I alla fall bättre, tror jag.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

leo-
5/25/09, 2:11 PM
#8

7 jo det verkar som att dom klarar det om man kör med en blandning.

MEN ingen vet hur länge. Har inte hittat någon som har fört bok över långtidseffekterna då etanolen är aggresiv mot vissa gummityper, men förmodligen är bilen såld till någon annan och glömd när/om något går sönder.

En förresten jag läste lite om var etanol vs turbomotorer och trim på dessa. Det kan gå riktigt illa

på saaborumet säger dom att 50/50 otrimmat är inga problem och man kan ju börja med 15-20%:det stod faktist en sak jag glömt bränslefiltret kan vara bra att byta pga sprit löser smuts och det är inte bra om det kommer in i bänslesystem/motor

Skaffa gengas istället. man tankar träbitar ock det luktar grillkväll när man kommerSkrattande

sissie
5/25/09, 3:09 PM
#9

Är inte gengas explosivt? Jag har för mig att jag läst det någonstans.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Ijin
5/25/09, 3:13 PM
#10
sissie
5/25/09, 3:17 PM
#11

Där ser man vad lite man vet. Gengas verkar ju vara rätt häfftigt. Den verkar ju vara ett bra alternativ.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tom-B
5/25/09, 3:23 PM
#12

I min ålder har man fått uppleva gengasen under kriget, om än som barn.

Jag minns dock då familjen var på väg till ett bröllop och Pappa fick stå i smoking och slagga ur aggregatet. Han var inte glad.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
5/25/09, 3:24 PM
#13

Minne för livet!Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Tom-B
5/25/09, 3:25 PM
#14

Att etanol vid användandet är miljövänligare än bensin är väl fullt klart.

Det är dock väsentligt varifrån etanolen kommer. I Brasilen (med flera ställen) hugger man ner urskogen för att odla etanolråvaran. Inte bra.

Etanolen lär nog vara en parentes i enerianvändningen.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
5/25/09, 3:27 PM
#15

Tror det lite jag också eftersom man måste "odla" den på något sätt, även om man kan utvinna etanol ur i princip allt som växer.

Min nästa bil ska bli någon form av elbil men tanken kom upp som en idé att göra något under tiden.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

leo-
5/25/09, 3:31 PM
#16

Det är ett bra sätt att lugna ner sig i dagens stressiga sammhälle

vid start exempelvis på morgonen tar det iallafall ca en halvtimme att få fyr i pannan tills veden ger tillräckligt med gas.

sen nästa lungnande effekt motorn ger som sagt ca 75% av effekten vilket innebär att köra fort är inte att tänka på

Så man får gå upp på morgonen starta upp pannan gå in och ta en kopp kaffe och kanske hinner en snabbdusch på det SEN går man ut och startar bilen

sissie
5/25/09, 3:52 PM
#17

Något för dom som har all tid i världen eller är super på planering. En annan har ju en dröse ungar att få iväg åt olika håll.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

johannespanzer
5/25/09, 10:44 PM
#18

Spännande inlägg.

Mina 2 öre, bara vad jag snappat upp lite löst, kan inte mycket om detta:

Redan idag ryktas det att det är 10% etanol i vanliga bensinen. Detta är helt enligt originalreceptet för bensin sen tidigt 1900, för spriten är smörjningen/rengöringen för motorn(?), detta innan de beslöt att ta bort etanolen och ersätta med bly. Det gjordes egentligen bara för att öka priset på bensinen, för blytillsatsen var dyr.

Gummi som tål bensin, tål kanske inte etanol (en längre tid). Slangar och kopplingar måste bytas, är inte det exakt vad som görs vid konvertering till E85(?), osäker.

Hur är det med diesemotorer? Där ryktas det att helt utan konvertering skall man kunna köra på matolja? Dock är den ju energifattigare, så på 100% matolja fårman bara ut halva knappt halva effekten mot dieseln. Men ryktena säger även här att dieseln i brasilien kommer färdigutspädd med 30% majsolja(?).

Andra intressanta metoder tycker jag är gengas, men det kan jag inte så mycket om. Där tror jag effekten är rätt hög, runt 70% mot bensin, men den var opopulär pga att den luktfria gengasen är lätt att få in i hytten och kvävas av. Tror gengas helt enkelt är koloxidgas?

wikipedia-gengas

wikipedia E85

leo-
5/25/09, 10:54 PM
#19

som lite kuriosa kan nämnas att det i Sverige har förekommit dödsfall i samband med uppstart av gengasaggregat i garage (dumhuvuden)

och yrkesförare kunde bli klassade som arbetsskadade pga koldioxid förgiftning för att dom blev exponerade under lång tid

sissie
5/25/09, 11:03 PM
#20

Det jag har läst om konventering så lägger man till en extra box för att styra insprutningen i motorn, samt att man eventuellt behöver byta bensinpump. Men jag har också hört och läst på olika forum att packningar och slangar kan ta skada av etanolen. I alla fall om man enbart kör etanol E85.

Men över lag verkar det som om 10 - 20 % etanol i bensinen är ok för de flesta. Däremot kanske det inte blir en ekonomisk vinning av det hela, men kan miljön vinna på att man blandar i etanol?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
johannespanzer
5/25/09, 11:59 PM
#21

Minns att jag såg ett program om skådisspelerskan Daryl JHannah, som är ett riktigt miljöfreak, hon körde en dieselbil, helt på matolja. Minns också ett program där de fick gammal frityrolja från mcdonalds att köra på. Det var rätt mycket mek att rena oljan först bara.

#8 Leo . om du kör först och luktar grill, kan jag komma efter och lukta pommes frites! Flört

leo-
5/26/09, 12:12 AM
#22

Snackade för ett par månader sedan med en terrängkille som körde en SuzukiJeep diesel på liknande olja Glad

21 tror du inte att vi hade kunnat få ordentliga sponsringar av vissa hamburgerkedjor då Skrattande

johannespanzer
5/26/09, 12:38 AM
#23

#22 Leo - menar du den där kedjan med "grillat är godast"? Bara 8 minuter till nygrillat ska det stå på bilarna, LOL  Flört

leo - Vad tyckte terrängmannen om matoljan då? Såna salta grabbar brukar ju ha koll på grejerna så om de tycker det är bra, är de  ju goda förebilder.

leo-
5/26/09, 12:44 AM
#24

Enligt vad han sa så var han nöjd ¨billigt och bra¨ var han fick den ifrån kommer jag inte ihåg

Vi pratade inte så mycket om det

sissie
5/26/09, 8:46 AM
#25

Har också sett program där de renat begangnad olja. Men om man köper ny olja så fungerar det väl ändå?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

leo-
5/26/09, 8:51 AM
#26

Jo det borde det men begagnad olja som återvinns via ett fordon borde ju vara väldigt miljöfrämjande

sissie
5/26/09, 8:54 AM
#27

Och billigt. Den oljan kan man ju få till skänks. Ny olja kostar ju en hel del. Bort emot 10 kr litern. Om man då inte får tag på hela fat.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
leo-
5/26/09, 9:34 AM
#28

Kom på att för nåt år sedan på Disqovery channel hade dom ett program som hette Scrapheap Challenge fast det var en tävling där dom byggde ett fordon och fick det lagligt och sedan tävlade runt om i England

I detta program fanns det ett tjejlag som körde runt i en vw bubbla med en tror det var Peugot diesel tror t o m det var en turbo inkastad därbak och den gick på nån typ av matolja och den var det inga problem att köra många mil

så går gör det. Hade själv en Caddy 06 och den var ok att köra på RME om man ville men det kostade lika mycket som dieseln

Så fram med stekfettet och kaffefilterna och kör miljövänligt Skrattande

det svåra är ju att veta vad som kommer ut i avgaserna

om man tex jämför olja från pommes och olja från burgare för att göra det lätt så gissningsvis kommer det att bli olika avgaser

sissie
5/26/09, 10:38 AM
#29

Det lär ju lukta olika i alla fall. Tänk vad hungriga folk kommer att bliTungan ute

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

moondancer
5/26/09, 11:47 AM
#30

#28  Något brittiskt bil-program (kan det ha varit top gear?) testade använd frityr-olja i en diselbil. Det fungerade fint det med . Är inte helt hundra på om dom använde en liten tillsats-mojäng eller inte…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lainen
12/27/10, 4:37 PM
#31

Körde på 50/50 E85 och Bensin i min volvo 240 -76. Problem jag fick av det var att den blev lite segare att starta och att det kom vatten i trotheln i förgasaren som frös. Men på sommaren funkade det fint Glad

Drog lite mer också

Många nya bilar går ju att Mappa om till att gå på E85 och många som sysslar med trim konverterar ju till det, kommer inte ihåg exakt varför men det har nånting med kompressionen osv att göra

#30 Top Gear ställde upp i ett 24 timmars uthållningsrace med en BMW e36 Diesel (osäker på vilken motor det var… 320d kanske?) Som de tankade med diesel från raps… Men nånting gick snett, tror dom tog fel rapps eller hur det var. Hur som helst: Motorn mådde inte bra men det gick och bilen tog sig igenom racet.

Kolla upp det på Youtube Flört

KimE
1/1/11, 6:43 PM
#32

Jag har kört ganska mycket 50%E85 50%95 i min s40 det funker bra. Mitsubishi gdi motorerna(finns även i andra bilar ex. volvo) ska inte må nå bra av det.

Sarah
2/1/11, 7:22 PM
#33

En vän till mig är PostDoc på SLU och har kommit fram till att minljövinsten med etanol från Brasilien är 0 mycket pga transporten hit och som nämndes ovan, skövlingen. Sen har jag för mig att det är olagligt att tanka etanol i bensinmotorer utan att göra om dem. Ngt med extra partiklas som släpps ut eller liknande. Men det är ngt jag har för mig bara :)

KimE
2/7/11, 5:52 PM
#34

Det finns raps pressar till trakorer om man vill göra egen RME.

Annons:
Tom-B
2/7/11, 8:10 PM
#35

Trafikverket godkänner inte traktor som gjorts om för etanolkörning.

Det är ingen prioriterad sak, enligt uppgift för något år sedan

Att vara miljövänlig bonde är inte lätt!

Men visst det går väl att köra den bara på åkern.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

KimE
2/7/11, 8:56 PM
#36

RME är en ester inget behöver göras om men inget för känsliga dieselpumpar.

ljushuvudet08
2/12/11, 4:25 PM
#37

Att man inte kan köra bensinbilar på etanol är skitsnack, vi har en Volvo 245:a som vi har kört på etanol i ca 10 år, och det enda som tagit stryk är lambdasonden. Kan hända att detta fel gör större skada i en modern bil, men vår bil fungerar alldeles utmärkt i alla fall. Och så vitt jag har förstått är förbränningsgraden det enda som kan försämras om lambdasonden inte fungerar som den ska, vilket spelar mindre roll om man kör på etanol eftersom oförbränd etanol inte är särskilt skadligt för miljön.

Tom-B
2/12/11, 5:53 PM
#38

Vad säger Bilbesiktningen om en ickefungerande Lambasond? Ser dom det inte?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

ljushuvudet08
2/13/11, 3:30 PM
#39

De tycker kanske inte att det spelar någon roll i en såpass gammal bil, som inte har någon integrerad elektronik, eller så fungerar sonden men varningslampan lyser ändå, ingen aning.

Vi har i alla fall kört på 100% E85 utom när det har varit svinkallt, då blandar vi i lite bensin.

Upp till toppen
Annons: