Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1089 ggr
batski
2009-12-23 13:34

Klimatvänligare (och djurvänligare) julrecept

Jag har själv flera av dessa rätter som mina alla tiders julvaforiter:

http://www.vegangoteborg.se/julrecept.pdf

Mer recept här:

Julbord

Annons:
moondancer
2009-12-23 13:41
#1

Intressante recept som jag nog ska testa någon gång i framtiden!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

batski
2009-12-23 13:47
#2

Smaklig måltid! Glad

moondancer
2009-12-23 13:52
#3

Får se när man har ork att testa. Årets julbord kommer vara lika köttrikt som vanligt (kan inte hjälpa det, gillar kött Tungan ute)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

batski
2009-12-23 16:49
#4

Jag förstår. Det gjorde jag också faktiskt, eller snarare gillade hur det kryddade och tillagade köttet smakade. Sedan upptäckte jag att det mest är kryddningen och konsistensen som man associerar med köttsmaken.

Det är därför som det går att få fram i stort sett samma smaker och känsla med vegetabiliska råvaror. Fast hur lyckade dessa produkter är varierar givetvis en del.

Tzay tycker jag är en grymt god produkt. Har faktiskt aldrig träffat nån som inte gillat det. Även den nya veg-skinkan är riktigt god. Jag skulle tom säga godare är rumpskinkan

Tungan ute

Hoppas du får en trevli jul!

Coturnix
2009-12-26 02:31
#5

Men, om man nu mår så mycket bättre av att äta just KÖTT och för all del veg cocosfett? Hur ska man göra då? Och helt ovetenskapligt och tagit ur "luften".
Finns det några sådana "vetenskapliga" beräknelser på, ja jag tänker  volymer och odlingsarealer och metangaser, på…ja hur är det egentligen? Hur mycket fett och protein kontra bönor och sallad, enkelt sagt klarar sig en människa på? Och beräkningar på avföring och metangas för respektive födointag?

Jag äter numera enligt LCHF och tänker att det verkar som om jag med mina behov tär mindre på jordens resurser än innan??!!

Sarah
2009-12-31 11:48
#6

#5 förstår inte riktigt frågan, men generellt använder en vegetarisk kost 5-10 ggr mindre resurser än kött. Mindre vatten, mindre åkerareal, mindre gödningsmedel etc. Utsläpp från vegmat är inte heller i närheten av de från kött.

Annons:
Sarah
2009-12-31 11:49
#7

Så nej, en LCHF kost är mer betungande för miljön än en vegetarisk kosthållning, speciellt som, rätta mig om jag har fel, LCHF innehåller mer kött än vad de flesta personer äter.

batski
2009-12-31 20:57
#8

#5 Ja det finns vetenskapliga berikningar på sånt, men tyvärr hinner jag inte leta fram något förrän nästa år Tungan ute

Veg-mat är sååå mycket mer än bönor och sallad. Just sallad äter jag i stort sett nästan aldrig.

batski
2010-01-01 20:52
#10

#9 Tack! Glad

Upp till toppen
Annons: