Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1445 ggr
moondancer
2010-01-14 18:15

Råttor på paradisö ska giftbombas

Aftonbladet skriver:
42 ton gift dumpas på Stillahavsö

Lord Howeön brukade kallas för den vackraste ön i Stilla havet.

Ända tills råttorna tog över.

Nu ska ön giftbombas och de ovälkomna gästerna förintas.

--------------------------------------------------------------------

Ja, vad ska man säga? Själv tycker jag att detta känns som en ytterst dålig plan för att lösa problemet. Vad tycker ni?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2010-01-15 01:05
#1

Det låter inte som ett särskilt vist beslut och dessutom tror jag att det är svårt att utrota alla råttor på ön, och då har man till slut samma situation igen.

Nä, deras plan är inte riktigt klok enligt mig och känns mest som om man tänker på turismen mer än djurlivet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-01-17 14:32
#2

#1 Eftersom råttor inte tillhör denna öns naturliga invånare så kan jag förstå beslutet. det kanske rentav ÄR djurlivet man tänker på när man tagit detta beslut. Råttorna har ju kommit dit genom människorna för dryga 100 år sedan om jag förstod saken rätt och det påverkar förmodligen stort hela djurlivet på ön.

Sedan om giftbombning är en bra metod eller inte har jag ingen aning om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
2010-01-17 19:50
#3

#2 Att man vill utrota råttorna förstår jag och det stödjer jag, för de förstör. Men att göra det genom giftbombning: då tänker man inte i första hand på djurlivet är slutsatsen jag drar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-01-17 20:08
#4

Jag har inget att säga om detta då jag vet alldeles för lite om både giftet, metoden osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Taxelina
2010-01-21 15:51
#5

Det låter helt vansinnigt.

Men media är experter på att förvränga olika nyheter.

Ett sånt här beslut tar man inte hur som helst och de som klubbat detta har nog kollat igenom hur det hela ska gå till. Får vi hoppasObestämd

När ett djur inte ingår i den normala faunan och inte har några fiender slutar det oftast med explosioner. Titta på Australien och alla kaniner. Bara ett exempel.

ljushuvudet08
2010-01-22 11:05
#6

Korkat!

Annons:
Sehvrin
2010-03-02 23:11
#7

Nu har jag fått lite mer information om Lord Howe-ön på en föreläsning jag gick på idag (kursen jag läser just nu handlar om bevarande biologi)

Lord Howe-ön är en relativt stor ö med mycket endemiska arter (arter som inte finns nån annanstans). Ön var råttfri fram till 1918 då ett skepp förliste och strandade på ön och svartråttor från skeppet kom i land. På ett par månader lyckades råttorna flertalet arter på ön, bland annat fåglar och insekter. Den här insekten listades som utdöd 1920, men 1960 hittade man ett fåtal individer på "Ball's Pyramid", en hög bergstopp som sticker upp ur havet ca 23 km sydöst om Lord Howe.

2003 fångade man in två par att använda i ett avelsprogram och idag har man över 450 individer. En av förhoppningarna man har med råttbekämpningen är att man ska kunna återinföra den här unika arten på Lord Howe-ön.

Lord Howe-ön har en stor del av sitt naturliga växtliv/skogar/liknande kvar på grund av att människor faktiskt känar pengar på det: En av deras exportvaror är frö av "kentia palmen" (se bilden) som samlas från vilda plantor. Tyvärr är denna vara också hotad av råttorna, då de äter upp fröerna. Den vinst man skulle få om man fick bort råttorna skulle täcka in kostnaderna för giftbehandlingen på 4 år.

Man har giftbehandlat andra öar med bra resultat, dock ingen så stor som Lord Howe-ön och det är ju vissa problem med att få in gift i varje liten spricka, för Lord Howe sträcker sig högt över havsytan, så jag gissar att det inte är ont om sprickor och hålor. Efter giftbehandlingen böhver man också använda fällor för att fånga eventuellt överlevande råttor och man behöver också hålla koll på om råttorna återkommer.

Det sista verkar inte vara så stor risk för som man skulle kunna tro, för bara små båtar får lägga till vid ön.

Jag säger inte att jag är helt för giftbehandlingen i och med detta, men jag är inte riktigt lika negativ till det längre.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-03-03 15:53
#8

Tack för den braiga artikeln. Verkligen intressant. Hoppas att det fungerar .

Upp till toppen
Annons: