Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 3521 ggr
Taxelina
1/6/10, 2:47 PM

Vad gör ni för djuren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 Vad gör ni för djuren i våra skogar nu när det är hutlöst kallt ute?

 Vi lägger ut ensilage som tar slut på en gång. Massor av rådjur och harar och en och annan älg går och äter av maten. Solrosfrön, nötter och talgbollar till småfåglarna.

Vi har här i Närke haft ca -30 grader och det tar på våra vänner i skogen.

Annons:
Maria
1/6/10, 3:08 PM
#1

Nu bor jag ju i Göteborg så vad jag gör är att mata fåglar och de stackars gräsänder som övervintrar i vår lilla damm i närheten.

Jag matar fåglarna långt ifrån vår trädgård eftersom vi har katterFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Taxelina
1/6/10, 4:22 PM
#2

Jaa, dessa katter får ju lite mat dom också om småfåglarna finns i närheten. Själv har jag inten katt, men grannen har. Så jag har fågelbordet uppsatt på en metallstång. Blir lite svårare att klättra dåSkrattande

  Här har vi snö som når mej till knäna även ute på vallarna där det annars brukar vara lite mindre. Jag ser att rådjuren och hararna får gräva ganska mycket för att kunna komma ner till gräset. Just i år har vi sått vall på många åkrar. Rådjuren och hararna och även småfåglarna tar sej till lagården och där vi har djur som går ute året om och där finns det lite smått och gott att äta.

  Vi lägger ut ensilage i skogen på 2 ställen också och det går åt på en gång. Vi vill inte ställa en hel bal då den är fuktig och fryser till is i stället. Älgarna håller till på vår raps och äter upp den. Så pass mycket att det nog inte finns något kvar att körda när det är så dags.

Anders 50
1/7/10, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här gör vi likadant som du. Ensilage är ju ett suveränt foder till det vilda, deras matsmältning tål det ju med en gång.

Vi bär också ut till olika ställen, en hel bal blir inte bra nu i kölden. Men det är jobbigt att pulsa långt i snön med en säck på ryggen!

Så här så det ut idag när jag kom till ett nytt ställe där jag tömde en säck igår. Kul att jobbet uppskattas!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
1/8/10, 11:02 PM
#4

Fodret går åt "som smör i solsken"

Nu gäller det att ta det lugnt med djuren i skogen så de inte gör av

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408825&context=60321

Finns det inga fler personer som månar om djuren här på sidan? Är det bara jägarna?

Sehvrin
1/8/10, 11:32 PM
#5

Här hemhemma på Småländska höglandet matar vi småfåglarna, men utöver det gör vi ingen medveten insats för djuren. När jag är i Linköping har jag tyvärr inte möjlighet att göra något speciellt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

rifla
1/10/10, 2:25 PM
#6

Man har alltid möjlighet att göra något. på en skogspromenad sprida lite havre i skogen i olika högar eller vete.

Här har grannen fällt några jätte aspar så djuren kommer åt.

Vi har slängt ut havre runt uthusen eftersom rådjuren står där och ska köra ut med maskin ensilage och sprida i flera högar, för gör man en så står bocken där och äter och ingen annan får komma intill. ser att rådjuren går och äter vid korna hos köttbonden, de har lösdrift med ladugård så de norpar ensilage där.

Harar och fåglar älskar aspar så det var tur vi fällde några i höstas. det är djup snö nu så det ska plogas upp åt djuren på de åkrar vi inte plöjde i höstas.

Sen saltsten är viktigt så djuren äter snö och får vätska i sig med.

viltåkrar är välbesökta nu men behöver plogas lite så de kommer åt maten. Vi har efter slakt gjort flera mkt stora talgbollar till fåglarna, sen har vi en stor kråkfälla som vi slänger matrester i och den stängs inte nu när det är kallt utan fåglarna kan flyga in och äta. såg flera stora vråkar härom dagen..

Annons:
Taxelina
1/10/10, 2:48 PM
#7

Vi plogar också upp på åkrarna. Dels för att snön ska stanna där i stället för på vägen, men också för att djuren lättare ska komma åt vallen under snön. Vi lägger också ut ensilage i olika högar. På ena stället låg det 3 rådjur i maten. Nära och bra haha.

Blir det bara mildare ska jag smyga upp och ta lite bilder. Dom är ju så vackra.

Anders 50
1/10/10, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här vet dom att det är hundförbud! Varghunden har fullt upp att hålla koll nu!  Tog bilden från huset.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
1/10/10, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nån gång blir det en riktig kamera med objektiv!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
1/10/10, 8:52 PM
#10

#9 Härliga bilder.

Du kommer garanterat inte ångra dej om du skaffar en system kamera.

rifla
1/16/10, 2:35 PM
#11

i går var en hektisk eftermiddag. varit i skogen och skottat runt några träd där rådjuren har sina gångar och lagt hö lite grann överallt där de går. spritt havre i sparkgroparna och fällt lite småaspar som de kan beta på.

men inte ett älgspår vi såg på flera tusen hektar?? men däremot andra fäter!!

Taxelina
1/16/10, 7:45 PM
#12

#11 Vi var uppe idag i skogen och såg över lite. Rena motorvägen med upptrampade stigar åt alla håll och kanter. Som tur är har vi inte haft någon skare här.

Inte ett älgspår? På så stort område!

rifla
1/17/10, 1:12 AM
#13

ja det förvånade oss, men så gick vi över vägen och släppte då hittade hon efter 3 timmars travande några som hon skällde på ko med kalv…de är kvar nästa år med..vi har inte skjutit något i år fast vi har några stora. vi vill att stammen ska växa..kanske fel att tänka så de blir väl vargmat nu. men det känns rätt.

Annons:
[peter54]
1/17/10, 2:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ibland dyker rådjuren upp vid fågelbordet. Idag kom de här två bockkillingarna, jag såg inte geten.

Taxelina
1/17/10, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jo, fågelborden har blivit riktiga matplatser för rådjuren. Härligt att sitta i köksfönstret och titta på dom. Nära så man nästan skulle kunna ta på dom.

Taxelina
2/1/10, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här har jag smugit på rådjuren vid deras egna matbord. Dom var 10 st men 2 av dom syns knappt.

Anders 50
2/1/10, 11:22 PM
#17

#16 Fina bilder du tar!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2/2/10, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tack Anders.

Det är så kul att sitta och titta på dom. Och även om man tror att dom inte märker av mej där jag sitter gömd, så har dom super koll på mej.

Anders 50
2/2/10, 6:03 PM
#19

#18 Vilket praktexemplar till get! På utställning så vore det en given etta!  Skrattande

Visst är det märkligt att man aldrig tröttnar på att se på rådjur, trots att man ser dem så ofta.

Och på jakt händer det att man missar ett skottillfälle bara för att man står och tittar för länge när de dyker upp. Men man gråter inte för det!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2/2/10, 7:01 PM
#20

#19 Håller med. Vi missar många och bara tittar i kikasiktet. Likadant med hararna. Att lyssna på ett riktig luzernerdrev är som musik i skogen och haren ser man många gånger och den springer glatt vidare när vi packar i hop och åker hem nöjda för dagen. Våran jakt blir man väl kanske inte så mätt på i magen. Men därimot i sinnetSkrattande

Annons:
[peter54]
2/4/10, 12:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En bockkilling som kom och åt under fågelbordet i går eftermiddag. Fotade genom köksfönstret, så bilden är inte så skarp.

Taxelina
2/4/10, 3:20 PM
#22

Jätte fin liten killing.

Anders 50
2/7/10, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Motorsågen är perfekt när man ska bryta sig in i en frusen ensilage-bal. Men man måste ta bort spånskyddet, annars sätts det igen och det blir stopp.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
2/7/10, 7:55 PM
#24

#23 Smart. Jag stog just och tänkte på det i dag när vi som vanligt var ute och la ut foder. Vi använder lastmaskinen och lägger ut lite i taget på 2 ställen. Vi fällde även några aspar som djuren kan få äta lite på.

rifla
2/8/10, 10:09 AM
#25

jag var ut med flera säckar havre och la i skogen på olika ställen. och vi sparar all grönsaksrens som blir med. åkte förbi igår kväll och det är välbesökt med många. grönsakerna först.

men jag är noga med att skära i små bitar, annars blir det kvar.

Taxelina
2/8/10, 3:37 PM
#26

Vi var uppe med ensilage (ekologiskt) i går och jag passade på att sätta mej en stund och fota.

Rådjuren var otroligt skygga och det var bara en som vågade sej fram, men var hela tiden på språng. Hon tittade hela tiden upp mot skogen och kastade undan i bland. Misstänker att Lon har varit och hälsat på. Det har tidigare att den slår till vid matplatsen. Synd att dom inte vågar komma fram och äta, för det behöver dom verkligen. Och på onsdag ska det tydligen komma mer snö. Här når snön mej till höften.

Vi fodrar på ett ställe till i skogen och där var det likadant med skygga rådjur.

Anders 50
2/8/10, 6:57 PM
#27

Jag väljer alltid foderplatser en bra bit ut på öppna områden så rådjuren har koll på omgivningen. 

Men det gör också att de har koll på mig och flyr när jag ska fota dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
rifla
2/9/10, 1:29 PM
#28

Lodjurens får ju dukat bord om man matar på ett och samma ställe. de behöver ha flera att gå till och som #27 sa kanske ute på åkern där de egentligen är skyddade. vi har plogat upp så de kan gå på åkern och gjort flera gropar.

men vi har även lagt ut på 10 ställen i skogen där de har sina gångstigar.

Än har vi inte sett lodjuren. Men så har vi rävåtlar och då äter de där.

Taxelina
2/9/10, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Platserna vi lägger maten på är mycket öppna. Vi matar dom på 2 ställen på stora vändplaner i skogen. Sen går många och äter av maten hos ungdjuren vi har ute på lösdrift.

Försökte fota 9 harar på en bild. Men det blåste och jag hade stativ som vibrerade så det blev inget av bilden.  Hararna har kommit tillbaka efter pesten och nu finns det för många i stället.

Anders 50
2/9/10, 5:21 PM
#30

Någon som märkt att älgarna ätit ensilage?  Här rör de inte ett strå.

Inte för att jag tror att de behöver, men tydligen är de väldigt förtjusta i det uppe i norr.

Där vet jag att man har provat att serverat älgarna ensilage och rått med att minska betningen av tall.

Men där är ju också lite annat klimat än här nere.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Coturnix
2/9/10, 10:00 PM
#31

Är det naturligt/miljövänligt att hålla på och mata vilda djur?
Varför gör man det? Tallskottens bevarande nämdes ju här. Men de är ju ändå djurens naturliga föda. Vi har ju precis ingen brist på rådjur och älg?

Taxelina
2/10/10, 4:05 PM
#32

#31 Ursäkta, men din fråga verkar väldigt underlig.

Självklart utfodrar vi för att djuren inte ska gå under i en sån här vinter med foderbrist och kyla. Både 4 benta och bevingade.

Ska vi låta dom svälta ihjäl bara för att det finns gått om dom ???

Maria
2/10/10, 4:06 PM
#33

Guldkramar till alla som hjälper djuren denna ovanligt dryga vinterKyss

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2/10/10, 9:30 PM
#34

 #31 Nej, vi har ingen brist på älg, generellt, men många markägare har dessvärre gott om tallungskogar som är skadade av älgens betning vintertid och som kommer att ge dålig kvalité på virket en gång det ska avverkas.

Att då försöka locka älgarna med foder, till att uppehålla sig någon annanstans än i en tallplantering och förstöra……förstår du vitsen ??

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Coturnix
2/11/10, 12:01 AM
#35

#34 Det kanske också är ett sätt att slippa få ut djuren på vägar och järnvägar!?
Det är klart att jag förstår vitsen. Den är både behjärtansvärt och vettigt ur skogsekonomiskt perpektiv. Men frågan är ju kanske mer varför vi ska hjälpa djuren att överleva, och därmed föröka sig, när de redan är för många, och det samtidigt som det är ett underskott av rovdjur. Det är något som inte fungerar som det ska i det ekologiska systemet. Det var det jag tänkte.
Jag matar vilda fåglar hela vintern. De är fina att se och bra att ha i trädgården under sommaren som insektsbekämpare. Så ytterst matar jag dem för egen "vinnings" skull. Kanske inte bara för att jag tycker synd om dem?

Taxelina
2/11/10, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här har älgarna börjat gnaga på en tall. Det fanns flera tallar som såg ut så här, men jag kom inte åt att fota fler på grund av snödjupet.

rifla
2/11/10, 5:48 PM
#37

Älgar brukar äta ensilaget om det änger högre upp som i ett träd. Det har vi märkt här.

Inte har vi ett underskott av rovdjur här inte varken av lo eller varg. lodjuren syns också nära nu pga snödjup. De har heller inte lätt denna vinter. många djur är inte uppväxta med så mycket snö så det måste lära sig på nytt att skrapa i skogen och på åkrar.

Jag matar rådjuren för att det är viltvård och har man skog och åkrar så ingår det i ekologin att även ta hand om de vilda djuren från råtta till tjäder och rävar får sig mat så de inte jagar haren som har väldigt svårt att beta mat nu.

inte kunde jag väl i min vildaste fantasi tro att någon tyckte något annat om att mata djuren.

vi har gjort det i så många generationer här att jag har glömt bort att folk inte vet vad som händer i naturen.

vänner nere i västra götaland har börjat hitta döda rådjur i skogen av svält. det är grymt.

Taxelina
2/11/10, 8:54 PM
#38

På kompisens jaktmark äter älgarna av ensilage balarna. Men här har vi inte sett det. Och heller inga spår efter dom runt balarna.

Otäckt och tragiskt när man hittar ihjäl svulltna djur. Hoppas man får slippa det.

Anders 50
2/11/10, 9:17 PM
#39

Ja här hälsar det tofsprydda katten på ibland, så nog gör man allt för att hjälpa rådjuren som blir över. Får de hjälp med mat så kanske de klarar en attack.

Och förhoppningsvis får geten sådan kondition så att hon kan få 2 eller i bästa fall 3 kid till våren. Utav dem 3 tar räven minst 2.

Så nog skulle rådjuren glädjas om underskottet av rovdjur vore verklighet!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: