Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1326 ggr
batski
1/1/10, 2:35 PM

Istället för fyrverkerier

Annons:
Sehvrin
1/2/10, 12:23 PM
#1

De är väldigt fina och jag hade gärna sett fler sådana än fyrverkerier, även om jag tycker att fyrverkerier också är fina, bara inte i den mängd som är under nyår.

En sak jag funderar på dock är vad som händer med resterna av ballongen? Det är ju näst intill omöjligt att hitta var den landar och plocka upp resterna. Fyrverkerirester hamnar ju i alla fall ungefär där man skjuter upp dem (nu pratar jag bara om det synliga skräpet, inte kemikalierna som släpps ut).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LinaN
1/2/10, 9:31 PM
#2

#1 Står såhär i informationen om produkten; "Lampan består av en ram i bambu och ett tunt rispapper som är flamskyddsbehandlat. Tändsatsen är paraffinbehandlad "

dvs jag tolkar det som att det enda som kan vara icke nerbrytbart är själva tändsatsen beroende på hur och vad det är och hur det är fastsatt i ramen av bambu och rispapper. Bambu och rispapper är ju biologiskt nedbrytbart. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sehvrin
1/3/10, 12:33 PM
#3

#2 Fast om de hamnar i ett träd bryts ner finns det ju risk att djur fastnar i dem. Så jag känner mig lite tveksam till om det är ett mycket bättre alternativ än raketer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LinaN
1/3/10, 5:25 PM
#4

#3 fast om ett träd välter och ett djur försöker ta sig mellan grenarna när trädet legat så finns det ju risk att djuret fastnar i grenverket och svälter ihjäl, eller att en rotvälta välter upp igen när djuret äter något den hittat under rötterna….

Jag varken smäller eller skickar upp saker i himlen för övrigt så för min del är det inte ett problem att jag skulle orsaka något sådant.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Frida
1/4/10, 9:27 PM
#5

Jag såg dessa rislampor "in action" för första gången nu på nyårsafton och min första tanke var: det där kan sluta illa om det skulle komma en vindpust eller om den driver in i något.
Visst var det vackert att titta på men jag är fortfarande lite skeptisk till en eld som flyger iväg vind för våg.

Det går inte att förneka att dessa inte låter något och därför är ett bra alternativ för den som inte vill använda fyrverkerier på grund av ljudet. Men precis som med fyrverkerier och skador i samband med pyroteknik så är det många gånger människan som har felat och den mänskliga faktorn går inte att komma ifrån här heller eftersom det handlar om en öppen låga.

Hur man än vrider och vänder på det så är inte fyrverkerier bra för miljön. Lyckligtvis går tekniken framåt och det arbetas med att byta ut så mycket som möjligt av dagens innehåll till vänligare varianter. Bly är dessutom helt förbjudet i fyrverkerier idag.

Sen skulle jag (som arbetar med pyroteknik) vilja uppmana alla som vill skjuta fyrverkerier att absolut inte köpa raketsatser! Investera hellre i en bra, större tårta som skjuter länge och ger ett komplett fyrverkeri med bara en antändning. Stora tårtor står stadigt på ett bra underlag (och ännu stadigare om de stagas fast i marken) och minskar riskerna för personskador i form av bland annat nedfallande pinnar och "felsprängningar".

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: