Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1624 ggr
rifla
1/21/10, 3:10 PM

Varg och ekologi? debattprogrammet hos ekdal

Jag vill veta varför damen på tv4 debattprogram ansåg att vargen var alldeles för betydelsefull i ekosystemet för att det skulle vara flera än 200.? menar hon att den äter de sjuka djuren först? FEL. menar hon att vargen är en viktig asätare? FEL. förstod inte det argumentet alls?

alla djur är ju med i cirkel? Äta och ätas..

Hjälp mig att förstå!

Annons:
Taxelina
1/21/10, 3:45 PM
#1

Nu har jag nog missat ett intressant program. Vad synd.

En liten parentes när jag ändå är inne och skriver.

När jag var på studiebesök på Grimsö forskningsstation så frågade jag guiden (vargforskare) hur det går till i skogen  när vargen jagar. Man har alltid fått höra att dom tar de sjuka och äldsta först. Tyvärr, sa han. Det stämmer inte. Dom har tagit hand om älgkadaver av stora friska älgtjurar i sin bästa ålder. Påätna innan dom ens har dött.

Sådan är naturen vilket man vill eller inte. Men jag mådde illa när han berättade det. Vargen vill ha färskt kött. Därför slår den alltid flera djur i hagen. En del blir endast skadade och finns förhoppningsvis kvar, mer lättfångade nästa gång den dyker upp.

Det var vad han berättade för oss på Grimsö

#0 Asätare står väl räven och kråkfåglarna för? Och vildsvinen?

http://vilt.ekol.slu.se/

[peter54]
1/22/10, 9:13 AM
#2

Det blev ingenting mer av den diskussionen än vad tjafsandet runt den här frågan har visat tidigare.

De flesta som yttrade sig snackade bara utifrån känslor och tyckanden, mycket lite fakta utöver det som Olof Liberg försökte säga.

Värdelös programledare som avbröt alla som försökte säga något, till och med dem som fått en direkt fråga av programledaren blev avbruten av densamme.

Taxelina
1/22/10, 2:56 PM
#3

Ajdå, vad synd.

Anders 50
1/22/10, 8:37 PM
#4

Har inte sett det än, har det inspelat.

Det går i repris nu i natt 04.40.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rifla
1/22/10, 11:36 PM
#5

ja det var värdelöst. som sagt mkt avbrytande.

Taxelina
1/23/10, 9:59 PM
#6

Jag är mycket intresserad av alla rovdjursdebatter. Både för och emot. Allt är av intresse och då vill jag höra hela riktiga sakliga debatter där folk vet vad de pratar om. Annars lär man sej ju ingenting.

Annons:
Upp till toppen
Annons: