Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1580 ggr
Ellenfyrkant
2010-02-25 10:36

Miljövänligaste tvättprogrammet

Varje gång jag står och tittar på vridratten där jag ska välja tvättprogram står jag och funderar på vilket som är mest miljövänligt av dem. Vet någon det ? Gör det skillnad om jag väljer kvick, snabb, normalsnabb eller normal ? För har jag inte väldigt nedsmutsade kläder spelar det ju inte mig någon roll hur lång eller kort tid maskinen tar på sig.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Linnea
2010-03-03 13:42
#1

Igår började jag fundera över om man faktiskt behöver tvättmedel alltid? Om smutsen inte syns är det väl mest damm och hudceller eller? Borde ju gå bort med vatten? Ett experiment vore på sin plats. Vad använde man förr?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sehvrin
2010-03-03 13:52
#2

#1 Skulle gissa på att det är en del svett också, men nog borde man kunna tvätta utan tvättmedel. Om man vill använda ett miljövänligt alternativ till tvättmedel så finns det tvättnötter (tråd 1, tråd 2)

När det gäller frågan i #0 så tror jag att ju snabbare program, dessto bättre eftersom det går åt mindre vatten (och det går åt energi att rena vatten). Däremot så har jag ingen aning om vad som är bäst om man väljer mellan ett eco-program och ett snabbprogram.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-03-03 15:59
#3

Jag är inte så jätte insatt i det här med programval. Men när man väljer ett energisparande program, så går det lite längre men har lägre temperatur.

 Tvätt medel måste man ha för att få bort allt fett, hudrester och annat smuts. Om du har glasögon så kanske du tänkt på att dom alltid är smutsiga. Allt som du har på glasögonen fastnar även i ansiktet och resten av kroppen och kläderna.

Tvättar man för dåligt får du ganska snabbt en sur lukt i kläderna. Det blir bakterier.

Jag använder skona och grumme i mån det går. Vi har hemskt hårt vatten här och alla medel fungerar inte lika bra.

Linnea
2010-03-04 10:03
#4

#3 Det där förstår nte jag, att det går åt mindre energi fast programmet vara längre. Vår diskmaskin tar ca 2 timmar på vanligt program (typ 50 grader eller vad det är) medans energispar tar 3 timmar. Tvättmaskinen kommer jag inte ihåg hur långa programmen är.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Taxelina
2010-03-04 15:30
#5

Jag förstår det heller inte faktiskt.

Maria
2010-03-06 09:18
#6

Vårt ECO program tar också mycket längre tid både på tvättmaskinen och diskmaskinen vilket verkar vara ologiskt.Obestämd

Jag kör alltid snabbprogrammen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sarah
2010-03-07 19:30
#7

Förmodligen lägre tempraturer som gör att mindre el går åt till uppvärmning av vatten.

Maria
2010-03-07 19:32
#8

Men borde inte vattenmängden öka med tiden maskinen går?Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linnea
2010-03-08 10:21
#9

Vet ej, den drar ju ström så länge den är igång iaf så det verkar lite lustigt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ellenfyrkant
2010-03-10 13:40
#10

Det kanske är så att den inte kräver lika mycket energi i minuten, att en mindre vattenmängd används men att samma vatten används till maxutnyttjande.

Mvh Ellenfyrkant

KimE
2010-03-19 14:40
#11

1"

Förr i tiden använde men pottaska gjord av aska från björkved. Läste någonstans om någon som använde det i tvättmaskin.

Lite senare så använde man tvålflingor.

Ju lägre temperatur ju starkare tvättmedel behövs.

Använd kläder av ylle, bambu eller andra naturmaterial så har du lägre bakterietillväxt och kan tvätta dem mer sällan.

60 grader tar bort de flesta bakterier från underkläderna.

Upp till toppen
Annons: