Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3868 ggr
Maria
2010-02-22 09:34

Köpa hygienartiklar.

Jag har på flera ställen här iFokus varit inne i trådar där smink och hygienartiklar diskuterats och jag är förvånad att så många inte verkar tycka att det viktigaste är att det är naturliga ingredienser och inte testat på djur som är det absolut viktigaste.

För mig är det en självklarhet.

Vi använder ju en stor mängd shampo, duschcreme, smink, krämer , deo osv.

Vad säger ni andra.

Vilket är viktigast? Doft, pris, innehåll, icke djurtestat osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sehvrin
2010-02-22 14:04
#1

Jag köper inte så mycket sådana proddukter, då jag inte sminkar mig, men duschcreme och schampo köper jag, såklart.

För mig är resultatet viktigast, men miljöaspekten väger rätt tungt. Jag har tex testat två schampon som varit miljömärkta, men jag tyckte inte resultatet blev bra alls och därför köper jag inte dem längre, men jag kan tänka mig att testa andra märken med miljömärkta produkter om jag snubblar på nån (men det verkar riktigt svårt att hitta) Däremot skulle jag aldrig köpa clearasil (eller annat mjällschampo med samma aktiva ämne) eftersom det innehåller ämnen som är giftiga för vattenlevande djur.

För tillfället köper jag nästan bara produkter från apoliva som jag fått för mig är rätt ok för miljön också, men jag hittar tyvärr ingen info om det stämmer eller ej. Jag har slutat använda balsam med tanke på miljön.

Jag måste erkänna att jag inte tittar så noga om produkterna är djurtestade eller ej, även om jag hellre skulle välja en produkt som inte var djurtestad och som var lite dyrare än en billigare djurtestad produkt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lisa-MC
2010-02-22 18:25
#2

Jag vill ha naturliga o icke djurtestade. E lite dålig med de för tillfället men när allt e slut så ska jag köpa så mkt naturligt som möjligt o de får INTE vara testat på djur. Jag hade ingen aning om att de mesta va testat på djur innan jag började läsa runt här iFokus, så nu har jag tänkt om. Vill inte känna att jag tar massa djurs liv för att jag ska vara ren.

Halvdansken
2010-02-23 23:48
#3

Jag har slutat använda schampoo, använder bara vatten. Minimalt med tvål osv i övrigt. Inget sköljmedel i tvätten. Försöker köpa så klokt som möjligt, men man vet ju inte hur mycket man kan lite på märkningarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ellenfyrkant
2010-02-25 10:37
#4

Att det inte är djurtestat är allra viktigast för mig, på andra plats får miljövänlighet och pris konkurera. Betalar gärna extra för ett miljövänligt ex. shampoo men inte hur mkt som helst.

Mvh Ellenfyrkant

smurfan-13
2010-02-25 18:43
#5

Ingen som har bra länktips till sajter som säljer schampoo, tvåll mm som både är bra ur miljö och djuretisk syn? Tycker det är så himla svårt att hitta i affärerna (helst skall det vara parfymfritt m, då vi har allergiker i familjen)

Sehvrin
2010-02-25 19:36
#6

#5 Hittade en blogg som testat ett par ekologiska schampon, finns även länkar till företagen där. Vet dock inte om de är djurtestade eller ej.  Det första shampot i det testet går att köpa via tillverkarens hemsida och finns utan doftämnen . (Använde det schampot själv ett tag och tyckte det var ok, men inte så bra som jag ville ha det)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Frida
2010-03-08 18:38
#7

Sanctum har hud- och hårvårdsprodukter som är ekologiska, ej testade på djur och innehåller inga animaliska produkter överhuvudtaget (veganmärkta). De är faktiskt så (i brist på bättre ord) rena att de är klassade som livsmedel. Jag skulle dock inte rekommendera att man åt av dem. En nackdel ur miljösynpunkt är att de är tillverkade i Australien och har således en lång fraktväg.
Sanctums produkter kan bland annat köpas här. Använder själv schampo från Sanctum och det fungerar bra. Det kan dock ta ett litet tag innan man vänjer sig vid produkterna eftersom de beter sig något annorlunda än de kommersiella produkter man är van vid.

Rosenserien är ju annars svensktillverkad med djur och miljö i åtanke, men de har tyvärr inga hårprodukter. Andra svensktillverkade och ekologiska hudvårdsprodukter finns i mindre skala hos Lisen Organics.
Hittade även denna sida där de enbart säljer hygien- och sminkprodukter som är ekologiska och inte testade på djur. Hurvida de olika produkterna är bra eller ej har jag ingen erfarenhet av. Men det verkar vara en bra samlingssida med många olika märken att välja bland.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

OleaViola
2010-03-10 08:03
#8

Här kommer en svensk sida med bra produkter enligt mig v kolla den om det skulle passa i detta samanhang, jag verkar inte kunna lägga in någon länk konstigt men företaget heter Biologica leta efter det på nätet hoppas att det är något ni gillar jag använder schampo där ifrån

wilddotter
2010-03-21 13:11
#9

För mig är det lika viktigt med icke djurtestat och miljövänligt, där drar jag ingen gräns! Sen finns det möjlighet att tillverka själv för den som är intresserad, dessutom är det såå roligt. Bra presenttips också Flört

Biologica - svenska sida med det ni efterfrågar ;)

wilddotter
2010-03-21 13:15
#10

Coop har bra och billiga alternativ för kravmärkt, icke djurtestat och som är bra. Köper mina lypsyl, schampo, tvättmedel osv hos dom Glad

Änglamark som finns på Coop

KimE
2010-03-21 15:54
#11

Köp apotekets läppsmörja den går att äta even om den inte är så god.

Jag vet en som tillverkat läppsmörja genom att blanda bivax och olivolja, tomma lypsyl tuber finns att köpa.

KuroNekoIna
2010-03-22 01:28
#12

Jag handlar gärna på Lush, eftersom jag går förbi där regelbundet (inget för ni som vill ha oparfymerat, dock) Det är dyrt, men å andra sidan använder jag nästan bara schampo, och en del av deras produkter tillverkas på plats Glad.

annars är det miljövänligt i första hand och icke djurtestat, dock litar jag inte till 100%  på miljömärkningarna.

Upp till toppen
Annons: