Annons:
Etikettmiljönyheter
Läst 1332 ggr
Taxelina
3/28/10, 4:09 PM

Dvärgbandmask

Annons:
Anders 50
3/28/10, 10:07 PM
#1

Det blir riskabelt att vistas i naturen och ta tillvara det som man kan få därifrån framöver, verkar det som.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
3/28/10, 11:15 PM
#2

Jag är så ledsen över det här. Jag älskar att gå i skogen. Hela sommaren längtar jag efter svampsäsongen. Jag plockar inga kopiösa mängder bär, men jag vill ju frysa ner lite grann till vintern i alla fall.

Anders 50
3/28/10, 11:18 PM
#3

Vanlig infrysning räcker inte sägs det. Däremot frystorkning.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
3/28/10, 11:20 PM
#4

Det här händer i öststaterna hör man. Inte här i våra skogar. Och så blir det så här i alla fall. Skrämmande.

 Hur frystorkar man?

Anders 50
3/28/10, 11:26 PM
#5

Är ingen expert, men nåt med nedfrysning och vacum ….Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Taxelina
3/28/10, 11:29 PM
#6

Inget som vanliga människor har hemma alltså?

Du, är det sånt där man fryser ner organ och sånt med.

Annons:
Anders 50
3/28/10, 11:36 PM
#7

Det nyaste sättet att begravas på är ju genom att frystorkas…Glad

Frystorkad mat finns, och jag vet inte om det skulle fungera med de apparater som finns för att vacumpacka kött, dessa apparater kan man ju köpa för hemmabruk. (ca.3000 kr)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

smurfan-13
3/29/10, 12:23 AM
#8

Nu är det ju hundens dvärgbandmask som finns i finland och det är rävens som är den man mest behöver oroa sig över. Tror inte vargarna är det största hotet när det kommer till den parasiten.

rifla
3/29/10, 4:09 PM
#9

# 8. Tror eller vet det är stor skillnad.

Taxelina
3/29/10, 7:58 PM
#10

Man kan spekulera hur mycket som helst.

Men när en veterinär tar upp det här blev jag orolig på allvar.

Sehvrin
3/29/10, 8:10 PM
#11

Tycker det är slarvigt av myndigheterna att inte testa för dvärgbandmask på varg när det ändå finns en liten risk att den kommer in i landet (Även om det inte är den farligaste typen av dvärgbandmask)

Jag är dock orolig för att den här informationen ska användas som anti-vargpropaganda.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
3/29/10, 9:07 PM
#12

#11 Vet du, det var det första jag tänkte på. Men det tror jag inte. Det är alldeles för allvarligt och även sant, för att det ska slarvas med.

Nästa del i överförseln av vargen är att jag är orolig för rabies. För man kan ju inte ha vilda vargar i hägn tills dom fått reda på om dom bär smittan. Men allt det här hoppas jag dom tänkt på. Men igentligen skulle dom behöva vara i karantän, som hundarna som förs över lagligt.

Nu handlar  ju den här tråden om dvärgbandmasken i första hand.

(Lite  OT. Den 17/4 ska jag till kolmården och träffa vargen)

smurfan-13
3/29/10, 11:49 PM
#13

#12 min gissning är att det inte kommer föras över några vargar, utan att man kommer välja att flytta vargar sm redan kommit in i landet & då ökare ju inte risken för rabies mer än hur det sett ut i "alla" år.

Och vargarna på kolmården är underbara! Har träffat Harry Potter gruppen många gånger och även gjort ett etologiprojekt med dem. Dock finns bara 2 av dem kvar nu tror jag.

Annons:
Taxelina
3/30/10, 7:37 PM
#14

Jag vill veta så mycket som möjligt om vargen. Hur den försvarar revir. Om den jagar hund efter eget kön eller motsatt med mera. Eftersom vi föder upp jakthundar är det viktigt att man vet så mycket det bara går.

Skulle varit på kolmården förra året men fick förhinder. Men kompisen sa att det var väldigt intressanta fakta besökarna fick. Och upplevelsen givetvis.

smurfan-13
3/30/10, 8:23 PM
#15

#14 kan tipsa dig om kursen "Rovdjur och människan" (eller vad den nu heter) som dalarnas högskola håller. Den ger massor av matnyttig kunskap om både vargen, samt de andra stora rovdjuren. Man får föreläsningar av både forskare, jägare & yrkesfolk som berörs av rovdjuren + att man får läsa massa intressant litteratur! Går att söka nu för att läsa i höst. Jag har läst höstkursen och läser just nu vårkursen. :)

smurfan-13
4/5/10, 6:22 PM
#16

Här är en annan syn på det hela

Upp till toppen
Annons: