01. Allmänt om miljön

Askmolnet

2010-04-17 10:03 #0 av: Maria

Ja, vad säger ni? Tror ni att askmolnet från Island kommer orsaka några problem för vår miljö?

Jag skickar inga länkar för alla tidningar är fulla med rapporter om detta just nu.

/Maria

Anmäl
2010-04-17 10:43 #1 av: moondancer

Eftersom att detta är ett så pass litet vulkanutbrott tror jag att det inte lär ha några stora följder för våran miljö. Det som kan inträffa är nog enbart en temperatursänkning en kort tid, till följd av aska ivägen för solinstrålningen, men dock inte värre än några rejält molniga dagar.

Anmäl
2010-04-17 10:47 #2 av: Maria

Det sägs att solnedgångarna kan bli rödare.

Jag hörde en gång för länge sedan att det i konsten finns en period där ovanligt röda solnedgångar finns målade på många tavlor av olika europeiska konstnärer.

Nu minns jag inte vilket århundrade det handlade om en gångSkäms men man hade i alla fall konstaterat att vid denna tid så hade ett stort vulkanutbrott ägt rum och det påverkade solnedgångarna i flera år.

/Maria

Anmäl
2010-04-17 11:30 #3 av: KimE

På 1800t varade ett vulkanutbrott på island ca 2år.

Anmäl
2010-04-17 14:33 #4 av: Maria

Kan kanske vara denna perioden dåGlad

/Maria

Anmäl
2010-04-17 17:50 #5 av: ljushuvudet08

Nej, det lär nog inte bli några problem, snarare en tillfällig positiv miljöeffekt, då flygtrafiken ligger nere... 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.