Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 1271 ggr
moondancer
2010-05-21 10:59

Hotade arter ska räddas - med mindre pengar

Trots att 2010 utropats som den biologiska mångfaldens år har länsstyrelsens anslag för hotade arter nära nog halverats jämfört med förra året.

I år får Östergötland 2,5 miljoner kronor av de totalt 50 miljoner som Naturvårdsverket styr till arbetet med åtgärdsprogram för att rädda landets 1 942 hotade arter. Det kan jämföras med 2009 då anslaget totalt var 82 miljoner och Östergötland fick 4 miljoner.

(läs mer på corren.se)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2010-05-21 13:44
#1

Ja, jag förstår inte riktigt hur de tänker… Artutdöendet är ett av de störtsa miljöproblemen: När en art väl dött ut kan vi inte få tillbaka den. Ändå så är inte politiker villiga att satsa pengar på att förhindra det. Är det så att det bara är människan (och pengar) som har ett värde på denna planeten?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Coturnix
2010-05-21 15:37
#2

_"Jag bryr mig faktiskt inte om miljön. För mig är människorna viktigast"
_Det var någon som sade så i en kommentar, någonstans,alldeles nyss.

Jag lyssnade för ganska länge sedan på ett program där en människa talade om vikten av att rädda rödlistade djur. Efteråt fick "allmänheten" ringa och kommentera. Jag häpnade. Men det gör jag inte längre. Så här skrev jag då, hittade jag djupt i arkivet här:)
-------------------------------------------------------------------------------------------------
_" Nä men kör på bara. Jag struntar väl i om det finns hackspettar!!!Gaaaah. Varför hålla på att tjata om utrotade djur när jag behöver en ny plattskärm. Det är skönt att världens viktigaste skeenden är det som visas i media. Finanskriser och viktiga gräl mellan presidenter. Komma här och tjata om en jäkla hakspett. Vadå, tror du jag bryr mig om att en sorts möss bara har tre kvadratkilometer som levnadsyta. Jag har ju inte ens en egen lägenhet. Eller att en delfinsort är utrotad, skiter väl jag i. Jag har ändå så aldrig gillat fisk."
_(En sammanställning av  kommentarerna)

Maria
2010-05-23 21:21
#3

#2 Skrämmande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: