Annons:
Etikettallmänt-om-miljö
Läst 2821 ggr
moondancer
2010-07-04 20:07

Nu blir det böter för sopor

Sommaren är den årstid vi skräpar ner som mest. Runt om i landet fylls parker och naturområden med alltifrån påsar och fimpar, till matförpackningar och engångsgrillar. Nu vill regeringen sätta stopp för nedskräpning - med hjälp av böter.  fortsättning på rapports hemsida

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sehvrin
2010-07-04 20:24
#1

Bra förslag, men jag tror fortfarande att det kommer vara väldigt liten risk för att den som skräpar ner bötfälls, trots det. För hur lätt är det att bevisa att någon skräpar ner?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-07-04 23:49
#2

Tagen på bar gärning…och det kommer inte att bli lätt.Obestämd

Hoppas bara att det kan ge en tankeställare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NaimaG
2010-07-06 19:36
#3

Det var på tiden. Jag vet att man kan få böter ifall man inte källsorterar, tidigare kunde man även få 2 års fängelse men vet inte om just det hänger kvar.

Sehvrin
2010-07-06 20:03
#4

#3 Är det inte om man källsorterar fel? Mig veterligen är källsortering inte lagstadgat i övrigt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

NaimaG
2010-07-06 20:05
#5

#4 Kan mycket väl vara så, jag minns inte vilket det är men kan däremot tänka mig att även det liksom ovanstående förslag är svårt att styra.

Sehvrin
2011-07-04 15:48
#6

Snart träder lagen i kraft, men det vanligaste skräpet, cigarettfimpar, ger inte böter http://www.dn.se/nyheter/sverige/glodande-krav-pa-att-ny-lag-fimpas

Jag tycker att det borde vara böter på fimpar också, så kanske rökare slutar att se hela världen som sin askkoppSkrikandes (Jag vet att det finns skötsamma rökare också, men när man städar i en park och hittar fimpar på varje kvadratmeter så är det lätt att tvivla Obestämd)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
2011-07-12 18:03
#7

Första personen är bötfälld  länk

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: