Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 2183 ggr
moondancer
2010-08-27 14:16

EU ifrågasätter svensk vargjakt

Jag länkar till två artiklar där det rapporteras om att EU ifrågasätter den svenska licensjakten på varg i januari.

dn.se

aftonbladet.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
moondancer
2010-08-28 23:56
#1

Idag rapporteras det även att den illegala vargjakten har ökat, trots licensjakt på varg

aftonbladet.se

dn.se

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

ljushuvudet08
2010-09-07 15:08
#2

Det var väl ganska förutsägbart.

Ger man varghatarna vatten på sin kvarn och låter dem skjuta några vargar, så tänker de naturligtvis att det inte märks eller inte gör något om de skjuter några till…

Taxelina
2010-09-13 21:58
#3

Men allvarligt talat. Vart ska allt detta ta vägen?

Det ska tas in 20 vargar från öst. Okey säger många, men hur? Vet någon någon  lösning? Mej gör det inget. MEN då ska dom vara rabies fria. Hur blir dom det? Jo, då måste dom vara i karantän. Då måste dom hållas i hägn. Hur ska dom då få mat? Jo, vi måste mata dom på något vis. Man får inte mata svenska djur med levande mat.  Dom lär sej alltså att av människan får man mat. Och så ska dom vara avmaskade, men det är ju ett mindre problem. Då kom dom på att man kanske skulle ta valpar som vuxit upp i hägn, men då är ju dom halv tama och skapar ännu mer problem.

 Ärligt talat så börjar det här saken bli rätt löjlig. Dom som håller i vargfrågan kan inte ge sej, hur löjligt den än börjar se ut.

OCH om dom får för sej att släppa in vargen utan karantän kan det sluta med att alla hundägare måste rabies vaccinera sina hundar. Och hur kommer det se ut med vår allemansrätt om vargen kommer bli så pass många att folk inte går ut i våra skogar längre? I dag är det redan många som lagt ner bär och svampplockningen på grund av det hårda trycket.

gdsseli85
2010-09-18 17:30
#4

#3 Funderar lite grann på hur du tänker angående "hur kommer det se ut med vår allemansrätt om vargen kommer bli så pass många att folk inte går ut i våra skogar längre? I dag är det redan många som lagt ner bär och svampplockningen på grund av det hårda trycket". ?

Svar ja, det är möjligt att en del som är rädda för vargen kommer våga sig ut i skog och mark i mindre omfattning, men det har ju ingenting med att påverka allemansrätten att göra..

Allemansrätten kommer inte ändra sig för att folk är rädda för vargar….

Taxelina
2010-09-18 22:33
#5

#4 Det här kan vi diskutera till dödagar och jag är rätt trött på det.

Men har vargen masken med sej kommer vissa delar av skogen att stängas av på grund av smittan. Och det kommer ju påverka allemansrätten eller…?

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/sa-kan-vargar-planteras-in

Länken är läsvärd och man kan verkligen fundera på hur långt djurplågeriet får gå innan någon reagerar. Om vi skulle göra så här med hundar skulle det bli ett ramaskri utan dess like.

Ska man skratta eller gråta…?

karin46
2010-10-09 03:06
#6

Det är synd om de människor som tror på amsagor. Men fakta att vi inte har haft något överfall på människa av varg i Sverige gör visst ingen skillnad.

Annons:
gdsseli85
2010-10-09 16:46
#7

En sak som jag tycker är intressant angående rädslan för varg är att björnar årligen skadar människor och dödar hundar och så vidare. Tror att det finns någonstans omkring 2000 björnar i Sverige….. men ändå är det VARGEN folk är rädda för….? varför är ingen rädd för björn?

Okej att vargen kan vara rätt aktiv när det gäller att riva boskap, och så vidare, i förhållande till björnarna.. men där finns det ju en lösning: VILTSTÄNGSEL

Ibland undrar man ju hur människor är funtade…

Taxelina
2010-10-09 17:25
#8

#6 Vet du varför vi inte haft något överfall på människor? Det är för att det inte funnits så mycket varg. Men i USA blev en kille dödad och delvis uppäten. I Ryssland blev en liten pojk ihjälbiten när han stog en bit ifrån sina kompisar. Det finns många exempel. Här i Närke blev en man överfallen av en ungvarg, men media trissade upp allt till en sjuk nivå. Mannen själv gjorde ingen affär av det. Troligen gjorde vargen en felbedömning. I vintras fick en man rusa iväg och hoppa in i bilen då det kom 2 vargar rusandes mot honom. Det finns många händelser.

#7 Om du tänker efter så är det då ca 2000 björnar och folk blir skadade. Ju fler björnar ju fler överfall alltså? Om det då blir 2000 vargar, hur tror du det ser ut i markerna då? Jag är inte rädd för vargen, jag är rädd för det den ställer till med. Klart man använder viltstängsel. Men attackerna händer ju där man inte hunnit sätta upp något. Om man skulle stängsla in allt så kommer det bli rätt stora inskränkningar på allemansrätten. Till slut kommer folk inte kunna gå till skogen och plocka sin svamp och bär och det blir många staket att klättra över. Tyvärr ska dom ju vara så pass höga att man inte ska kunna ta sej över dom. För kan vi ta oss över kan ju även rovdjuren det. Och 5 eltrådar kryper man inte igenom. Inte jag i alla fall.

Ibland undrar man ju hur människor är funtade…Flört

gdsseli85
2010-10-09 17:54
#9

#8 nej du har helt rätt det har inte funnits så mycket varg i Sverige i modern tid, men däremot fanns det gott om dom (flera tusen vargar) fram till under 1800-talet… så det HAR funnits gott om varg. Men om vi går tillbaka till i modern tid kan man se att i resten av Europa, som ju på sina håll är ordentligt vargtätt, så är det ett tiotal människor som blivit dödade av varg sedan 1950… och då har hälften av dessa dött av rabies och alltså inte av själva attacken. Nu låter det kanske som att jag inte tycker att det är så farligt med rabies, men det är självklart inte så jag menar. Rabies är ju en jävligt obehaglig sjukdom, men dessa dödsfall skedde i estland och lettland och är alltså inget direkt hot för oss i Sverige som det ser ut idag, och är alltså inget man behöver oroa sig för. Och hade det inte varit för att dessa vargar faktiskt var rabiessmittade har jag svårt att tänka mig att dessa hade attackerat människor.

När jag är ute och går i skog och mark och kommer till en hage så brukar i alla fall jag försöka ta mig igenom där det finns en grind, stege, färist eller dylikt, och alltså inte krypa igenom elstängslet på annat sätt.. Jag förutsätter att de som sätter upp viltstängslet är smarta nog och förstår att hägnet bör ha grindar… Att ta sig igenom en hage borde alltså inte bli ett problem vare sig för dig, mig eller någon annan………

Taxelina
2010-10-10 14:42
#10

Vargarna som ska tas in i sverige kommer att komma från öststaterna. Och vargforskarna försöker kringgå karantänreglerna. Om dom nu fångar och ta över viltlevandes vargar vet vi inte om de är smittade med rabies eller andra sjukdomar. Det hela gör mej allvarligt oroad faktiskt. Men jordbruksverkat har satt klckarna i backen och försöker bromsa det hela så dom försöker hitta en annan lösning.

Klart det finns grindar, men jag utgick ifrån våra egna beten där dom är enorma. Och grindarna går inte att öppna då de är fästade på ett speciellt sätt. Det finns bara en grind på varje bete. Eller öppning kan man väl enklare kalla det för.  Men stege, färist, med mera kan man ju inte ha vid viltstängsel. Det säger sej ju självt. Då tar sej ju rovdjuren in hur enkelt som helst. De är ju mest till för att hålla djuren inne i hagen. och att folk ändå ska kunna gå ut och in. Men våra beten är inga nationalparker eller dyligt så inga utomstående har i våra beten att göra.

Upp till toppen
Annons: