Annons:
Etikettbiologisk-mångfald
Läst 3527 ggr
KimE
2010-08-15 17:19

Varg dödade får

Annons:
Sehvrin
2010-08-16 21:50
#1

Det stod ingenting om de hade rovdjursstaket eller ej. Bor man i ett rovdjurstätt område utan att ha ordentliga staket (och gärna andra förebyggande åtgärder såsom fårhund eller vaktlama) så är det, enligt min åsikt, fårägarna som är bovarna i dramat, inte vargen.

Skulle vara trevligt med lite mer text i första inlägget och inte bara en länk Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-08-17 23:03
#2

Rovdjursstängsel passar inte in i fäbodsbruk. En fårhund skulle nog kännas värre att förlora än fåren. Vaktlama var något nytt!?

Sehvrin
2010-08-20 14:43
#3

#2 Man kanske får anpassa sig lite? Och kanske valla in fåren under natten också? (Jag är inte helt insatt i fäbodbruk, får jag väl erkänna)

När jag säger fårhund menar jag inte en vallhund, utan en vakthund som vaktar fåren från faror. Här finns lite information om hundar som fårvaktare.

Lamorna är rätt nya i Sverige, men har använts i USA sen 1980-talet. Här finns en artikel om vaktlamor.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

KimE
2010-08-21 10:28
#4

Förmodligen kommer djurhållningen i Sverige att upphöra i stället.

KimE
2010-08-21 10:33
#5

Jag tror inte en vaktlama kommer att göra någon skillnad några vargar har lärt sig skilja ur en highland cattle(de kan försvara sig) ur hjorden och ta den. En varg är dubbelt så stor som en coyote.

corabora
2010-08-21 10:33
#6

#4 Varför skulle djurhållningen i sverige upphöra?

Annons:
moondancer
2010-08-21 13:29
#7

Djurhållningen har ju inte upphört i länder med mycket mer varg än här i Sverige, så risken att djurhållningen försvinner här är otroligt liten. 

Jag tycker precis som #3 att man faktiskt får anpassa sig. Det finns sätt att skydda sina djur mot rovdjur, så varför inte satsa på det?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

VeganGeek
2010-08-22 15:25
#8

#5 Nej inte en lama som det står i artiklen är de flockdjur, så tre kanske? Varför tror du inte att det skulle fungera?

Även att vargen är större så är lamor inga små djur de heller och de är ganska tuffa.

KimE
2010-08-22 20:33
#9

En älg är också stor och tuff men de blir ändå tagna av varg.

gdsseli85
2010-08-31 10:40
#10

Och…? har man undermåliga stängsel får man väl se till att sätta upp bättre? Någon annan mentalitet förstår jag mig inte på!

Många bönder som inte viltstängslar går och hoppas på att de  vargar som stryker omkring i området ska ta sig in innanför stängslet och ta ett djur bara för att de ska kunna få en anledning att skjuta den!

Coturnix
2010-09-07 16:32
#11

Här var vargen en "mystisk" hund

http://www.dt.se/nyheter/leksand/article736918.ece

KimE
2010-09-07 17:17
#12

Viljen tur de fick skjuta den.

Taxelina
2010-09-11 23:32
#13

Fäbodbruk tillhör vårt kulturarv. Fruktansvärt tragiskt om det skulle försvinna. Däri finns otroligt mycket kunskap om djurliv och gamla seder och bruk.

 Vi har utrotningshotade arter som lider mycket mer än vargen som det finns rätt gott om i världen. Vi har Myskoxen och Fjällräven till exempel. Fjällräven finns det cirka 50 individer av i sveriges avlånga land. Och Myskoxen är ännu mindre. Vilken tragedi om vargen tog dessa enstaka individer. Kommer en flock tar dom enkelt en kalv. Det är inga som helst problem för dom. Fjällräven stryker även den med.

Jag har en önskan att dessa utrotnings hotade arter får både mer uppmärksamhet och bidrag till forskning.

Annons:
moondancer
2010-09-12 16:26
#14

Fjällräven hotas mer av rödräv än av varg. På grund av varmare temperaturer kan rödräven leva allt högre upp på fjällen, vilket gör att de konkurrerar ut fjällrävarna. Fjällrävarna skulle mer gynnas av varg, då de ofta äter djur som andra rovdjur har dödat.

Vargen kan mycket riktigt ta ungar från myskoxar. Att dom skulle ta en kalv lätt är dock fel. Myskoxar skyddar sina unga genom att bilda ring runt dem, och så länge de inte får panik kommer de inte åt kalvarna. 

Just dessa två arter har fått väldigt stor uppmärksamhet och det bedrivs forskning OCH bevarandeprojekt på dessa. Visst, mer pengar behövs alltid när det gäller miljö- och djur-vård, dock bör det inte ske på bekostnad av andra djur som också är hotade i Sverige.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taxelina
2010-09-12 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så många myskoxar finns inte så dom kan försvara mot en flock vargar. När dom kan ta stora vuxna älgtjurar så kan dom nog klara även en myskoxe. Vargen är ju smart.

Många tidningar talar just nu om fjällräven och att den är otroligt hotad. Och vargen äter både hundar och rävar. Och varandra när tillfälle ges. Naturens lag är hård.

Men det är ju faktiskt på bekostnad av en annan art. På bekostnad av fjällräv och mysoxen. Vilka djur talas det mest om? Jo, vargen så klart. Visst ska den också finnas, men vi får inte glömma dom andra arterna som faktiskt är mer hotade än vargen. Jag gillar vargen, så du får inte tro något annatObestämd

KimE
2010-09-13 00:23
#16

Naturen är tuff.

älgkalv

Taxelina
2010-09-13 21:40
#17

#16 Måste erkänna att jag har lite svårt att titta på såna bilder, så jag avstår.

Men jag såg en bild på en älg kalv som några jägare lyckades komma åt att avliva för ett par år sedan. Den hade bara ett öra och var helt sargad över kroppen. Ena benet var avslaget och vargen hade börjat äta på den. Levande! Men den lyckades släpa sej efter älgkon. Fy fanken (förlåt uttrycket)

Så visst är naturen tuff. Och grym.

KimE
2010-09-13 22:39
#18

Det ser inte så kul ut!

Upp till toppen
Annons: