Annons:
Etikettmiljömärkningar
Läst 2341 ggr
Izononic
11/14/10, 11:22 PM

Temperaturen som ökar på jordklotet

Nu har jag läst på lite och sett att temperaturen i luften ökar över städer och temperaturen sjunker över vatten och över vegetation. Varför bygger vi människor så mycket då? Kan vi börja plantera tillbaka dessa träd som vi huggit ner. Jag själv skulle vilja köpa en del regnskog och bevara till mig själv för att gå runt och strosa där och må bra. De som äger regnskogen till och med bränner ner den för att få odla, ha jordbruk där. Själva jorden där är ingenting värd. Det är vegetationen som är näringsrik och den skövlar och bränner de ner. Herregud!

Annons:
Halvdansken
11/15/10, 1:08 PM
#1

Nu är det ju inte så att folk går runt och strosar i regnskogen. Det finns de som lever på svältgränsen och bränner ner skogen för att överleva. Att man bygger beror på att befolkningen ökar och vi måste bo nånstans.

Däremot borde man bojkotta sojaprodukter, för mycker regnskog går åt för att odla soja i industriell skala. Och sluta använda soja till djurfoder. Kor ska käka gräs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KimE
11/20/10, 11:37 AM
#2

Det är bara att flytta om du vill strosa i regnskog. Hur ofta strosar du i svenska skogar?

Halvdansken
11/20/10, 1:42 PM
#3

Det finns också många organisationer som kämpar för att bevara regnskogen och att plantera nya träd och andra regnskogsväxter. Man kan stödja dem ekonomiskt på olika sätt (eftersom de flesta har problem att fysiskt åka dit och gräva). Tyvärr är det lätt att bli lurad, det finns en hel del som utnyttjar folks goda intentioner, jag har själv åkt dit ett par gånger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
12/16/10, 5:54 PM
#4

#1 Det är inte sojaodling för mänsklig konsumption som är orsaken till skövlingen av regnskogen, utan den massiva odlingen av soja och andra grödor till djurfoder, men även betesmarker.

Över 90% av all soja som Sverige importerar går till djurfoder. Hade människor ätit sojan direkt hade sojaodlingen minskat avsevärt, även om sojakonsumptionen bland mäniskor skulle öka lavinartat.

Halvdansken
12/16/10, 9:26 PM
#5

Varför djur ska äta soja har jag inte begripit. Om jag kan så köper jag kött från djur som ätit det som de ska äta dvs gräs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

batski
12/17/10, 10:29 PM
#6

De får soja och andra energirikt foder för att öka produktionen, men de mår inte bra av det. Kor t ex lever med ständig diarré just pga att de tvingas äta sånt som de inte är anpassade till att äta.

Annons:
karin46
12/25/10, 7:09 PM
#7

Angående de stora soyaodlingarna i Sydamerika är det inte bara skogsskövling utan också de mängder av MYCKET faliga gifter som används mot skadeinsekter och samtidigt förosakar skador med DÖDLIG utgång för de fattiga lantarbetarna. (jag tror det var P1's Kaliber som nyligen gjorde reportage om detta).

Sen, jag vill minnas att det var Colombia, där skogsskövling och bristfälligt underhåll av bevattningskanaler nu har resulterat till översvämningar som är ofattbara.

Dessa skövlingar av skog påskyndar jorderosion och därigenom även i förlängningen möjligheter till livsmedelsproduktion.

Frågan är: Vill vi att våran mat produceras på ett sådant sätt för att vi ska ha tillgång till snabbväxande, högproducerande djur.

emelie92
12/28/10, 2:36 PM
#8

Eftersom den mesta av soyan blir till djurfoder borde vi som konsumenter ställa oss frågan om vi kan avstå från kött? Man behöver inte välja bort kött till 100% men är det nödvändigt (och hälsosamt?) att äta kött 7 dagar i veckan?

Halvdansken
12/28/10, 3:12 PM
#9

Grönsaks- och frukodlingar är riktiga miljöförstörare de också, så jag tror det bästa är att (om man kan) köpa ekologiskt gräsbeteskött. Men det är lätt att säga, svårare att leva upp till. Det är dyrare och ganska svårt att få tag på.

Jag kollar mest på närproducerat när jag köper grönsaker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

emelie92
12/28/10, 3:24 PM
#10

#9 - Men gräsbeteskött kräver också resurser. Det krävs massor av mark för att ett djur ska kunna födas upp på gräsbete. Då skulle man ändå behöva skaffa stora ytor, och då skulle man troligtvis få skövla skog för att ge plats åt djuren. Men självklart äter jag hellre kött från frigående djur än ett djur som varit instängt och ätit soja.

batski
12/29/10, 2:40 PM
#11

#7 Många av de företagen som producerar sojaprodukter för mänsklig konsumption bojkottar GMO-soja och använder en hel del ekologiskt odlad soja, vilket inte alls har samma negativa och massiva påverkan på miljön som sojaodlingen till djurfoder.

#10 Det skövlas en hel del regnskog för att göra plats åt betesmarker där groteska antal s.k. köttdjur får beta för att sedan ätas upp av miljoner nordamerikaner.

Upp till toppen
Annons: